2019 sektörümüz açısından her paydaşının ders alması gereken ilginç bir yıl oldu. Sektörümüzün en büyük alıcısı Avrupa ekonomisi yavaşladı; global iklim değişikliğinin bir sonucu olarak kış bir türlü gelmedi, kışlık üretimler satılamadı. Dolayısıyla Türk konfeksiyon üreticisini ayakta tutan Avrupalı çok mağazalı markaların siparişleri hem azaldı, hem de düzensizleşti. İhracatçı firmalarımız ya personel azaltarak, ya da ücretsiz izinlerle ayakta kalmaya çalıştı.
2010 yılından bu yana azalan alım gücü 2019 da had safhaya ulaştı, işsizlik tarihi rekorlar kırdı, iç piyasa küçüldü. Türk markaları mağaza sayılarını azaltmak durumunda kaldı, nakit akışları bozuldu, vadeler uzadı.
Böyle bir ekonomik ortamda biz hammadde üreticileri gerek azalan talebin, gerekse haksız rekabetin etkisiyle zor bir yıl geçirsek de, yine de, tüm gücümüzle paydaşlarımıza en iyi şekilde hizmet etmeye devam ettik.
Bana göre, böylesi zorlu bir dönemden sonra 2019 muhasebesi yapılırken sorulması gereken sorular şunlar:
1-Önümüzdeki yıllarda 2019 da yaşanan olumsuzlukların tekrar yaşanmayacağının bir garantisi var mı ?
2-Bu yılı öyle veya böyle geçirebilenler önümüzdeki yıllarda ne yapmayı planlıyorlar?
3-Türk konfeksiyoncusu daha ne kadar bir kaç çok mağazalı yabancı markanın kaderine bağlı kalarak yaşayacak?
4–Her yönüyle dünyanın en gelişmiş konfeksiyon üreticisi olan Türkiye daha ne kadar fason ağırlıklı üretmeye devam edecek?
5-ABD pazarı bize açılacak mı? Evetse ne zaman?
Rakamlarla 2019 Türkiye konfeksiyon sektörü
– 2019 konfeksiyon ihracatı 17,8 milyar USD * > Inditex Group 2018 cirosu 26,15 milyar Euro***
– BMD (Birleşmiş Markalar Derneği ) üyesi 387 markadan (tüm sektörler) 106’sının yurtdışındaki mağaza sayısı 4.396 ** > Inditex Group mağaza sayısı 7.490.
– Türkiye hazır giyim üreteci firma sayısı (2018): 33.435 ****
– Türkiye hazır giyim sektörü çalışan sayısı (2018): 515.633 > Inditex Group 174.000 ( 73 farklı dil konuşan 154 farklı milliyet )
Bu rakamların bana hatırlattığı atasözleri:
Bir elin nesi var, iki elin sesi var.
Sevdiğim atasözleri
-El elin eşeğini türkü söyleyerek arar.
-Bir elin nesi var iki elin sesi var.
-Akıl yiğide sermayedir
-Az kazanan çok kazanır, çok kazanan hiç kazanır.
Kaynaklar:
*https://www.sabah.com.tr/ekonomi/2019/12/29/hem-ihracati-hem-istihdami-artirdilar
***https://static.inditex.com/annual_report_2018/pdfs/en/Inditex%20Annual%20Report%202018.pdf
****https://www.ihkib.org.tr/fp-icerik/ia/d/2019/01/15/sgk-tablo-2018-ekim-201901151640040333-99326.pdf