Aile şirketleri dendiğinde ilk akla gelen kurumsallaşma evresinde uzun dönem hayatta kalabilme ve aile bireylerinin kendileri değişime hazırlamaları konularında koçluk hizmeti veren Şapka, şirketlere değişimi ve hızlı büyümeyi yönetebilme yetkisi kazandırıyor.
Müge Çevik önderliğinde 2012 yılının başında kurulan eğitim, danışmanlık ve koçluk firması ŞAPKA, aile şirketlerinin büyüyüp genişledikçe artan sorunları ve şirketlerinin içinde kurumsallaşma evresinde hangi kategoride ve nasıl yer aldıkları ile nasıl yer almak istedikleri, finansal tabloların güçlendirilmesi, finansal hedeflerden satış hedeflerinin belirlenmesine kadar olan süreçte koçluk yapıyor. Alanında birçok başarıya imza atan Şapka kurucusu Müge Çevik aile şirketlerinin kurumsallaşmasında “Olmamız gereken ya da hedeflediğimiz yer burası değil” farkındalığındaki herkesin bir koç ile çalışabileceğini belirtiyor. Şapka, aile şirketlerinde karar almak, değişikliklere ayak uydurmak biraz ağır işleyen bir mekanizma olduğu için dışarıdan bir uzman fikri daha hızlı karar alınmasına ve faaliyete geçilmesine imkan veriyor. Son olarak hazır giyim sektöründe faaliyet gösteren Türk aile şirketi olan Viyolet markasına koçluk hizmeti veren Şapka, büyük bir sıçrama yapan firmanın sırrını değişime açık olmaktan geçtiğini açıklıyor. İkinci kuşak ailenin yönetiminde ilerleyen ve Afrika’dan Avrupa’ya pek çok yere ürün veren Viyolet firmasının kurumsallaşma sürecinde ilk olarak finansal verileri ve ürün gamını ortaya koyarak bu noktadan hedef ve stratejiler oluşturan Şapka, daha sonra buna uyumlu organizasyon ve görev tanımlarını yeniden yaptıklarını belirtiyor.
“VİYOLET, HOLLANDA KRALİÇESİNE ÜRETİM YAPIYOR”
Müge Çevik, Viyolet markasına hazırladıkları değişim planı ile ilgili olarak ‘Koçluk süreci bireylerde 4- 12 hafta arasında çalışırken, kurumlarda bazen hedefin büyüklüğüne göre çok daha uzun soluklu oluyor. Viyolet için de 3 yıllık bir plan çalıştık ve bunun ilk adımlarını başarı ile sonuçlandırdık. 5 yıl sonra şuanki ihracatlarını 3’e katlamış olmak; geçmişten gelen Hollanda Kraliçesi’ne üretim yapan kalitesini ve algısını pekiştirmiş ve yaygınlaştırmış olmak ve yurtiçinde de bilinir bir marka olmak hedeflerinden bazıları’ dedi.
‘AİLE ŞİRKETLERİNDE DEĞİŞİM DAHA ZOR’
Değişim ya da dönüşümün tüm şirketler için zor olduğunu ancak aile şirketlerinde daha da zor olduğunu belirten Çevik, sözlerine şu şekilde devam etti; Her değişim için bir bedel ödenmesi gerekir ve iç dengede bu bedeli ödemek ya da ödetmek zor olabilir. Şirketin büyümesi ya da ilerlemesi için bazen yerinde sayıyor gibi görünüp enerji toplaması gerekebilir. Bunun hem şirketin sahibi hem de çalışan ve yöneticileri tarafından doğru anlaşılması ve sabote edilmemesi önemlidir. Viyolet’in en önemli özelliği olarak iş hayatındaki fırsatları hızlı fark etmesi, günün gereğine göre esnek davranabilmesi, piyasa ihtiyacına en hızlı cevap verecek farklı tedarikçilerine sahip bir firma olarak konumlanmasıdır.’ Şapka, işleri büyütüp bir yerelere getirmenin kolay olmadığını fakat bunu daha da ileriye götürmek için işi profesyonellere bırakmanın belli bir yetki ve sınır içerisinde her zaman kazanç ve gelecek sağladığını belirterek aile şirketleri için de bu doğrultuda hizmet verdiğini belirtiyor.