Ayakkabıya “Made in Türkiye” damgası geliyor

Spread the love

Ayakkabı sektörünün 2023 yılına ilişkin 5 milyar dolarlık ihracat hedefine, 1,5 milyar dolar destek sağlamayı hedefleyen ayakkabı yan sanayi sektörü, 25. yılında 50. kez bir araya geldi.

Ayakkabı yan sanayi sektörünün ihracatını artırmasında önemli bir paya sahip olan AYSAF, CNR Fuar merkezinde gerçekleştirildi. Fuara yurt içi ve yurt dışından 366 firma katıldı. Kulvarında Avrupa’nın ikinci en büyük fuarı olan AYSAF, CNR Holding kuruluşlarından Pozitif Fuarcılık tarafından organize edildi. Fuar, Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği (AYSAD), Türkiye Ayakkabı Sektörü Araştırma Geliştirme ve Eğitim Vakfı (TASEV) ve KOSGEB tarafından destekleniyor.

116 MİLYAR DOLARLIK SEKTÖR

Sektörün ihracatını artırmasında önemli bir paya sahip olan AYSAF’ın açılış töreninde konuşan TASEV Başkanı İslam Şeker, sektörün küresel krize ve ülkedeki üretim güçlüğüne rağmen tüm hızıyla büyüdüğünü, yakın bir zamanda ‘Made in Türkiye’nin yabancı markalar tarafından kullanılacağını söyledi. Şeker, Türkiye’nin, 116 milyar dolar büyüklüğe sahip olan dünya ayakkabı sektöründen hak ettiği payı almasının yolunun yan sanayinin büyümesiyle sağlanacağını belirtti.

Geçtiğimiz günlerde ünlü bir İtalyan tekstil firmasınınsattığı ürünleri geri çağırmasıyla tekrar gündeme

gelen tekstilde sağlığa zararlı madde kullanımı, sadece kıyafette değil, kıyafet üzerindeki en

küçük aksesuarlarda da ortaya çıkabiliyor. Kıyafetlerin tamamlayıcı aksesuarı olan düğmede dahi

bu tür riskler ile karşılaşılabiliyor. Avrupa’nın en büyük düğme üreticilerinden Form Düğme’nin

Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Oktay, düğmenin içeriğinde olabilecek ürünlere karşı hem tüketicileri hem de düğmeleri kıyafetlerinde kullanan markaları uyarıyor. Küçük bir ayrıntı olduğu

düşünülen, ancak yaşamın ve kıyafetlerin büyük bir parçası olan düğmenin hangi malzemeden yapıldığı, sağlıklı olup olmadığı çok önemli. İçeriğinde polyester, plastik, naylon bulunan ve

normalden çok ftalat (karbon kökenli madde, plastik malzemeyi yumuşatmak için kullanılan

kimyasal) değeri bulunan düğmeler kansere yol açabiliyor. Form Düğme Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Oktay, kıyafet üzerinde küçük bir ayrıntı gibi duran düğmelerin aslında insan sağlığı açısından

büyük önem taşıdığını belirterek, doğal ve organik maddelerden elde edilmiş düğmelerin yer aldığı giysilerin tercih edilmesinin önemli olduğunu söylüyor. Plastik, polyester gibi hammaddelerden oluşturulan ürünlerin ucuzluğu nedeniyle tercih edildiğine değinen Oktay, ucuz

diyerek tüketici sağlığının asla ikinci planda tutulmaması gerektiğinin altını çizdi. Doğal hammadde

kullanarak dünyanın birçok ülkesine ve moda devlerine düğme tasarladıklarına da değinen Oktay, “Deniz kabuğundan, boynuzdan, kemikten, hindistan cevizinden, palmiye ağacının çekirdeği korozodan düğme üretiyoruz.” diyerek markaları sağlıklı ve doğal ürünlere yönelttiklerini belirtti.

“ÇOCUK KİYAFETLERİ DAHA ÖZENLİ SEÇİLMELİ”

Bu düğmelerin hem insan sağlığına hem de doğaya katkısını ele alan Oktay, özellikle çocuk kıyafetlerinde kullanılan düğmelere dikkat edilmesi gerektiğini söylüyor. “0-4 yaş arası çocuklar sürekli hareket halindeler. Üzerlerindeki kıyafetlerin düğmelerine sürekli temas ederek, ellerini ağızlarına götürüyorlar. Direkt olarak düğmeleri de ağızlarına götürebiliyorlar. Bu tür riskler göz ardı

edilmemeli.” Oktay ayrıca, tekstil sektöründe tüm ham ve ara maddelerin işlenme aşamalarında zararlı kimyasalların kullanılmadığını içeren, dünya çapında 40 ülke tarafından kabul gören ve uygulanan Oeko Tex® 100 Standardı’na uygun üretimlerin sağlık açısından çok önemli olduğunu vurguluyor. Ekoteks tarafından yapılan denetimlerin de başarılı olduğuna değiniyor.

FUAR ALANI % 10 BÜYÜDÜ

AYSAD Başkanı Tan Erdoğdu da konuşmasında fuar alanının yüzde 10, trend alanının ise yüzde 25 oranında büyüdüğüne dikkat çekerek, sektörle ilgili şunları söyledi: “Ayakkabı ihracat rakamlarımız her geçen gün artıyor. Rusya, Almanya başta olmak üzere 150 ülkeye ihracat yapıyoruz. AYSAF gibi organizasyonlar sektörün önünü açıyor. Fuarımıza da güvenerek yıl sonu için önümüze koyduğumuz 650-700 milyon dolarlık ihracatın ve 2023 yılında gerçekleştirmeyi planladığımız 1,5 milyar dolar ihracat hedefinin hayal olmadığını biliyoruz. Hatta bu rakamların da üstüne çıkacağımıza inanıyoruz.” Açılış töreninde konuşan İTO Yönetim Kurulu Üyesi Hasan Erkesim de, fuarın 25 yıldır

aralıksız düzenlendiğine dikkat çekerek, “50. buluşma fuarın başarısını gösteriyor” dedi.

30 BİN METREKARE ALAN, 366 FİRMA

CNR Holding Pazarlama Müdürü Mehmet Beyazyürek de AYSAF’ın 366 firmanın katılımıyla 30 bin metrekare alanda düzenlendiğini bildirdi. Fuarda 2014 İlkbahar- Yaz sezonu trendlerinin sergilendiğine işaret eden Beyazyürek, “AYSAF’a yurt içinden olduğu gibi yurt dışından da yoğun bir talep var. 25 bin ziyaretçi hedefiyle açtığımız fuarın yurt dışı ziyaretçi bölgelerini Kuzey Afrika, Avrupa, Türki Cumhuriyetler, Ortadoğu, Amerika ve Rusya oluşturuyor” dedi. Mehmet Beyazyürek, fuara yabancı firmaların da katılım konusunda yoğun ilgi gösterdiklerini, İtalya, Çin, İspanya, Almanya ve Hindistan’dan firmaların fuarda olduklarını belirtti.