Hazır giyim ve tekstil teknolojileri sektörünü buluşturan Fashion Prime ve Fashion Tech fuarları kapsamında, Ege Giyim Sanayicileri Derneği (EGSD) organizasyonu ile düzenlenen panelde, “Dünya Hazır Giyiminde Türkiye’nin Önemi” konuşuldu.
İzmir Büyükşehir Belediyesi ev sahipliğinde İZFAŞ tarafından düzenlenen Fashion Prime ve İZFAŞ – İzgi Fuarcılık iş birliği ile gerçekleştirilen Fashion Tech Fuarı, sergiler, defileler ve sektörün farklı konularının konuşulduğu panellere ev sahipliği yaptı. EGSD organizasyonu ile düzenlenen “Dünya Hazır Giyiminde Türkiye’nin Önemi” başlıklı Narkonteks Yönetim Kurulu Başkanı Toygar Narbay’ın moderatörlüğünde yapılan panele, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Konfeksiyon ve Hazır Giyim Sektör Meclis Başkanı Şeref Fayat, Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (EHKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Burak Sertbaş, Astaş Juki Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Kaya Aşcı ve TETAŞ AŞ. Genel Müdür Yardımcısı Yaşar Murat Eren konuşmacı olarak katıldı.
TOBB Konfeksiyon ve Hazır Giyim Sektör Meclis Başkanı Şeref Fayat, pandemi ile birlikte sıkıntılı bir süreç yaşadıklarını, ancak sonrasında çok yoğun taleple karşılaştıklarını ifade ederek 2020 ikinci yarısından sonra hedefleri büyüttüklerini söyledi. Ancak sonrasında küresel ekonomide gelişen olumsuz iklimin kendi sektörlerini de etkilediğini söyleyen Fayat, “Bu yılın Mayıs ayından itibaren bir yavaşlama oluştu, Temmuz’da yüzde 4 daralma yaşadık. Eylül ayı itibariyle de bir duraksama mevcut” dedi. Yılı yüzde 5 büyüme ile kapatacaklarına inandıklarını ifade eden Fayat, “Son çeyrekte yaşayacağımız duraksama, 2023 yılının ilk çeyreğinde de devam eder diye düşünüyorum. Avrupa’da resesyon riski nedeniyle yakın coğrafyalardan tedarik öne çıktı. Türkiye bu noktada avantaja sahip, ancak Türkiye’nin yaşadığı yüksek enflasyon ve kur baskısı nedeniyle maliyet tutturamıyoruz” diye konuştu.
Sertbaş: “Avrupa’daki resesyon ihtimali bizi etkiler”
EHKİB Yönetim Kurulu Başkanı Burak Sertbaş, maliyet tutturmakta zorlandıklarını söyleyerek “Müşterilere fiyat vermekte zorlanıyoruz. Asgari ücret artışı, enflasyon kadar olması gerek, ancak buna kurda düzenlemenin de eşlik etmesi lazım ki maliyet tutturabilelim. Euro dolar paritesindeki değişiklik de bizi olumsuz etkiliyor” dedi. Avrupa’daki resesyonun sektörü etkileyeceğini ve Türkiye’ye etkisi konusunda iki farklı görüşün mevcut olduğunu söyleyen Sertbaş, “Avrupa’da herkes biraz daha ucuz ürünü tercih etmeye yönelecek, lüks ürünler, katma değerli mallardan uzaklaşılabilir. Ancak Uzakdoğu’dan tedarik sıkıntıları sürüyor, Avrupa önünü bu sebeple net göremiyor. O nedenle bir süre sonra Avrupa’nın tekrar kalitesi yüksek ürüne ve lokasyonu yakın olan Türkiye’ye yöneleceğine inanıyorum” diye konuştu.
Aşçı: “Değişimin parçası olmayı hedefliyoruz”
Astaş Juki Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Kaya Aşcı, 40 yıla yakındır bu sektörde üretim yaptıklarını belirterek, sektör dijitalleşirken bu değişimin bir parçası olmayı hedeflediklerini ve bu yönde adımlar atmayı sürdürdüklerini söyledi. 2022 yılının ilk üç çeyreğinin sektör için başarılı geçtiğini ifade eden Aşcı, “Ancak son çeyrek biraz sıkıntılı. Avrupa’nın Uzakdoğu’da yaptıracağı işlere baktığımızda oralarda da fiyatlar yükseldi. Türkiye’nin bu noktada büyük avantaja sahip olduğunu düşünüyorum. En son teknoloji Türkiye’de var ve Avrupa bunun bilincinde. Bu nedenle makine sektörünün sarsıntı yaşamayacağını söyleyebilirim. Avrupa ülkelerindeki büyük markaların dışarıya gideceğini değil, Türkiye’yi tercih edeceğini tahmin ediyorum” dedi.
Eren: “Güçlü kavak ağaçları fırtınalı havada yetişir”
TETAŞ AŞ. Genel Müdür Yardımcısı Yaşar Murat Eren de “Güçlü kavak ağaçları fırtınalı havalarda yetişir” düsturunu her zaman benimsediklerini belirterek, “Geçmişten günümüze her tür zorluğu yaşayarak bugünlere geldik. Pandemiden sonra bazı değişiklikler yaşadık. Türk hazır giyimi ve tekstil sektörü, rekabetçi kültürden geldiği için tüm zorluklara rağmen pandemiyle beraber işine devam etti. Hep sürdürülebilirlikten bahsediyoruz, sanayide de üretimde de bunu başarmamız gerekiyordu, bunu yaptık” dedi.
Çin, Bangladeş, Hindistan gibi Türkiye’nin rakiplerinin ciddi pazar kaybı yaşadığını söyleyen Eren, “Avrupa’ya coğrafi yakınlığımız ve altyapımızın daha güçlü olmasından dolayı, geçen seneden beri sektörde ciddi bir büyüme söz konusu. Makine açısından da bu büyümeyi gözlemliyoruz. 2023 yılında da bunun devam edeceğine inanıyorum” diye konuştu.