Giyimde yeni projeler

Spread the love

İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi, 6 yeni proje ile 20 milyar dolar ihracat hedefini yakalayacaklarını duyurdu. Sektörün yıldızını parlatacak pek çok çalışmayı hayata geçirdiklerini söyleyen Tanrıverdi, 2 yılda 4 milyar dolar ihracat artışı hedeflediklerini belirtti.

 

Üretim, ihracat ve istihdamda pek çok ilke imza atarak Türk moda endüstrisine yön veren İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB), 2023 projeksiyonunda ilk aşama olarak belirlenen 20 milyar dolarlık ihracat hedefini tutturacak projeleri uygulamaya soktu. İHKİB Başkanı Hikmet Tanrıverdi, yönetim kurulu üyeleriyle birlikte düzenlediği basın toplantısında hazır giyimin son 25 yıl boyunca Türkiye ekonomisinin amiral gemisi olduğunu vurgulayarak, bu konumunu daha da güçlendirecek projelere start verdiklerini söyledi. İHKİB olarak IFW, İTKİB OSAP, Style Turkish, İMA gibi uzun soluklu projelerle taş üstüne taş koyduklarını belirten Tanrıverdi, hazır giyim ekonomisinden, moda ekonomisine  geçerek, global rekabette Türkiye’ye yeni bir kulvar açtıklarını ifade etti. Hikmet Tanrıverdi, 2023 için belirlenen 52 milyar dolarlık hazır giyim ihracatında psikolojik sınırlardan ilki olan 20 milyar doları yakalamak ve geleceği bugünden kurgulamak için üzerinde uzun zamandır çalıştıkları yerel ve global projeleri hayata geçirdiklerini bildirdi. Bu kapsamda bilişim alt yapısından, yeni pazar alternatiflerine; eğitimli işgücünden teknoloji odaklı tasarım merkezine kadar pek çok çalışmayla sektöre yeni bir yön çizmek istediklerini anlatan Tanrıverdi, “Rekabet koşullarının her geçen gün daha da zorlaştığı günümüzde hazır giyim ekonomisinden yüksek katma değerli moda ekonomisine geçişi hızlandırmamız gerekiyordu. Bunun adımlarını attık” dedi.

TÜRKİYE’NİN 3 KATI PERFORMANS SERGİLEDİK
Öncesinde yaşanan krizler nedeniyle son derece zor geçmesi beklenen 2012’yi miktar bazında artışla 16.1 milyar dolar ihracat ile kapattıklarını hatırlatan İHKİB Başkanı Hikmet Tanrıverdi, konuşmasında sektöre ilişkin şu bilgileri verdi: “2013 yılının Ocak ayında ise yüzde 14,6 oranında artış yakaladık ve 1,4 milyar dolar ihracat gerçekleştirdik. Böylece daha yılın ilk ayında Türkiye’nin 3 katı bir performans ortaya koyduk. Şubat ayında da ihracatımız yükselmeye devam ediyor. Güncel sanayi üretim verilerine göre giyim eşyaları imalatı bir önceki yıla kıyasla Kasım’da yüzde 19,7, Aralık’ta ise yüzde 12,5 arttı. 2012’de 30 binin üzerinde ilave istihdam sağladık. Hazır giyim sektörü olarak, üretim ve istihdamda gıdadan sonra en büyük imalat sanayi koluyuz. İmalat sanayi içinde üretimde yüzde 6.4, istihdamda ise yüzde 14,3’lük paya sahibiz. Üretimde 450 bin kişiye iş veriyoruz. Yüzde 50’lik oran ile kadın istihdamında lideriz. Perakendeyle birlikte çalışan sayımız 1,5 milyonu geçti. Amerika’dan Afrika’ya, Avrupa’dan Asya kıtasına kadar, her coğrafyada 195 ülkeye hazır giyim ürünü ihraç ediyoruz. Dünyanın en büyük 6’ıncı hazır giyim ihracatçısı konumundayız. Türkiye’de 24 sektör arasında mücevher ve savunma sanayinin ardından 18 dolar/kg ile en fazla katma değerli ürün ihraç eden ilk üç sektör arasındayız. AB ortalama ithal birim fiyatına göre yüzde 31 ve Çin’in birim fiyatına göre yüzde 40 daha yüksek fiyatla ürün satıyoruz. 2009 yılından 2012 yılına pazar payımız yüzde 12,4’ten yüzde 13,2’ye yükselttik.”
ÖNCÜ VE LİDER KİMLİĞİMİZİ KORUYACAĞIZ
Gün geçtikçe artan markaları, trendlere uygun tasarım ve koleksiyonları ve yurtdışı perakendede güçlenen kimliğiyle Türkiye’nin hazır giyim üretiminden moda üretimine geçişi yaşadığını vurgulayan Tanrıverdi, ihracatta, yatırımda, istihdamda ve katma değerde öncü ve lider sektör olmaya devam edeceklerini anlattı. Hikmet Tanrıverdi, sektöre kabuk değişimi yaşatacak 4 ana başlık altında topladıkları projelerle ilgili ise şu bilgileri verdi: “Çalışmalarımızı, “Yeni Dönem Projeleri”, “Rekabette Yeni Fırsat: Şanlıurfa”, “Hedef Pazarlar” ve “Geleceğin Şifreleri: 3T” ana başlıkları altında topladık.

HEDEF PAZARLARA ÇIKARMA…
2013’te hem geleneksel hem de geleceğin pazarlarında etkin bir şekilde sektörü tanıtmaya çalışacağız. Bu yıl ticaret heyeti programları düzenleyeceğimiz önemli duraklarımız arasında Nijerya, ABD ve Danimarka bulunuyor. Çin ve Japonya da özellikle ilgilendiğimiz ülkeler arasında yer alıyor.”

YENİ DÖNEM PROJELERİMİZ;
• Teknoloji Odaklı Tasarım Merkezi • Hazırgiyim Sektöründe Tasarım Odaklı İşbirlikleri ile Uluslararası Rekabetin Geliştirilmesi Projesi • Export-T, Uluslararası İhracat Yöneticileri Eğitimi • KOBİ’ler için Sürdürülebilir Ağlar ve İlişkiler Zinciri Oluşturulması • Katma Değer ve İstihdam Odaklı Belgeli İşgücü Seferberliği “KİBİS” Projesi’nden oluşuyor. • Global Rekabette Türkiye’nin Elini Güçlendiren İl: Şanlıurfa

1- Teknoloji Odaklı Tasarım Merkezi’ni, sektörümüz ile Nişantaşı’nda buluşturuyoruz. 10 yetenekli moda tasarımcısına ulusal ve uluslararası arenada marka kimliği kazandırıyoruz. Kolleksiyonlarını Paris-Who is next ve Londra-On/Off fuarına taşıyoruz.

2- Hazırgiyim Sektöründe Tasarım Odaklı İşbirlikleri ile Uluslararası Rekabetin Geliştirilmesi Projesi”ne firmalar 3 yıl süre ile aktif katılım sağlayacak. Toplam bütçesi 700 bin dolar olan projeyi ilk olarak bayan giyim alanında başlatıyoruz. 15 bayan giyim üreticisi firma ile 10 tasarımcıyı kümelenme yaklaşımını  esas alarak bir araya getiriyoruz. Dünya trendlerini takip etmeyi, tasarım gücü ile markalaşarak yeni pazarlara girmeyi ve ihracat gücümüzü artırmayı hedefliyoruz.

3- Export-T, Uluslararası İhracat Yöneticileri Eğitimi Ekim 2013 de başlayacak. Proje, İspanya Tekstil Endüstrisi Federasyonu (ATEVAL) işbirliği ve 5 ülke (İspanya, İngiltere, İtalya, Çek Cumhuriyeti, Türkiye)katılımı ile 2 yıl sürecek. Her ülkede hazır giyim sektörüne, uluslararası meslek standartlar ile uyumlu 20’şer Export-T ihracat yöneticisi kazandırılacak.

4-KOBİ’ler için Sürdürülebilir Ağlar ve İlişkiler Zinciri Oluşturulması projesi için sektörde üretim ve
istihdam payı yüksek olan, Malatya, Kahramanmaraş, Gaziantep ve Adıyaman illeri pilot bölge olarak seçildi. Proje, Birleşmiş Milletler Ortaklığı ile BinYıl Kalkınma Hedefleri Fonu (MDG-F) tarafından 2 milyon 700 bin dolar bütçe ile finanse ediliyor. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Durum Raporu ile sektörde çalışma ve çevre koşulları sektör gündemine girdi.

5-Katma Değer Ve İstihdam Odaklı Belgeli İşgücü Seferberliği “Kibis Projesi” AB Finansman desteği ile başlatıldı. Projenin toplam bütçesi 267 bin Euro olarak belirlendi. İşgücü Seferberliği için; Mart 2013’de İHKİB Hazırgiyim Sertifikasyon Merkezini kuruyoruz. Eğitim ve belgeli işgücü istihdamı arasındaki ilişkiyi güçlendirmeyi hedefliyoruz. 6-Global Rekabette Türkiye’nin Elini Güçlendiren İl: Şanlıurfa. Yeni Yatırım Teşvik Paketi ile 5. ve 6. bölgede birçok fırsat ve avantajlar sunuluyor. İHKİB olarak biz de ihracatçı üyelerimizin bu teşvik paketinden etkin bir şekilde yararlanmasını sağlamak amacıyla, Şanlıurfa Hazır Giyim Organize Sanayi Bölgesi (HOSAP) projesini yürütüyoruz.
Yaklaşık 350-400 dönüm alanda 8-9 dönümlük yüzde 55 kapalı alan imkanı veren 36 parsel hazırlandı. Bunu sektörümüzün kullanımına açacağız. Proje global rekabette maliyet baskısı nedeniyle fiyat tutturamayan sektörümüzün elini güçlendirecek.

GELECEĞİN ŞİFRELERİ “3T”
Hikmet Tanrıverdi, geleceğin şifreleri olarak değerlendirilen 3T (Tanıtım, Trend, Tasarım) kapsamında sürdürülen çalışmalar hakkında ise şu bilgileri verdi: Tanıtım başlığı altında sürdürülen GLOBAL CONNECTION ile 2013’te, Moskova’da CPM Fuarı’nın yapıldığı dönemde Komsomolskaya Pravda ve Kommersant Gazetesi;
Londra Moda Haftası’nda The Daily Telegraph; Almanya’da Berlin Moda Haftası ve Bread and Butter
Fuarı sürecinde Die Welt Gazetesi ile yayınlanacak eklerle yaklaşık 6 milyon okuyucuya Türk moda endüstrisini anlatacağız. 2014 ve 2015 yıllarında da benzer çalışmalar devam edecek. “Made in Turkey” algısını güçlendirmeyi hedefliyoruz. Trend, Koza Genç Moda Tasarımcıları Yarışması, İstanbul Moda Akademisi (İMA) ve Nelly Rodi, Promostyle, Style Sight, Modpie Dizayn gibi uluslararası “trend firmalarının” yer aldığı seminerler ile firmalarımızın moda algısını güçlendiriyoruz. Burada hedefimiz trend belirleyici ülke olmak. Tasarım’da ise yukarıda paylaştığım Mayıs 2013’te Nişantaşı’nda faaliyete geçecek Teknoloji Odaklı Tasarım Merkezi önemli yer tutacak. Burada tasarımın üretimin önüne geçtiği günümüzde bu sürece iyi yetişmiş insan kaynağı sağlamayı hedefliyoruz.”