Cotton Council International Türkiye Program Direktörü Marsha Powell, hazır giyim perakendeciliği pazarındda öne çıkmanın, markalaşmaktan geçtiğini söyledi
Marriot Otel’de bir basın toplantısı düzenleyen Cotton Council International
Türkiye Program Direktörü Marsha Powell, Türkiye’nin hazır giyim perakendeciliği konusunda en büyük pazarı olan İngiltere ve Almanya’nın son yıllardaki gelişimleri ve pazara bakış açıları konusunda açıklamalarda bulundu. Marsha Powell, pamuk cenneti olan Türkiye’nin, son yıllarda Avrupa’daki bir çok ülkeyi zor durumda bırakan krizlere rağmen, hazır giyim konusunda ilerlediğini söyledi.
Dünyanın bir çok yerinde yapılan araştırmalar sonucunda insanların hala
en çok tercih ettikleri ürünlerin pamuktan yapılmış ürünler olduğunu belirten
Powell, “cotton kumaşlar, dünyada yeni bir trend olmamasına rağmen, tercihlerde her zaman ön sıralarda yer alıyor. Bu da bu sektörün önünün açık olduğunun bir göstergesidir” dedi. Global ekonomik krizin perakendecilik
sektörünü olumsuz etkilediğini belirten, Powell, “Yapılan araştırmalarda, krizin
etkili olduğu 2010 yılında özellikle Avrupa ülkelerinde cotton ürünlerin tüketiminin azaldığını görüyoruz. Ancak krizlerin ardından yeniden bir yükseliş olduğunu görüyoruz. Bu göz önünde bulundurulduğunda, dünyanın taleplerini karşılayan şirketlerin yanı sıra markalaşan
şirketler yeni trendler oluşturacak gibi duruyor. Türkiye, hazır giyim konusunda üretimini her yıl giderek arttırıyor. Dünyada krizler olurken, bu iyi bir gelişme” dedi. Dünyada pamuk üretiminin azaldığına da dikkat çeken Powell, “İlerleyen yıllarda cotton dediğimiz pamuk ürünlerinin fiyatlarının artması öngörülüyor. Bundan en çok iplikçiler, yani pamuğu işleyenler zarar görecek gibi. Zarar olmasa bile daha az kar edilecek gibi” diye konuştu. Cotton Council’ın çalışmaları hakkında da bilgiler veren Powell, “Biz Cotton
Council olarak, dünyadaki cottonun adeta nabzını tutuyoruz. Çeşitli şirketlere
anketler yaptırarak tüketicinin ihtiyaçlarını belirleyip, bunları üreticilerle paylaşıyoruz. Yaptırdığımız anketler dünyanın hemen her yerindeki insanlarla yapılıyor. Bu nedenle de sonuçları daima doğru oluyor” dedi.
TÜRKİYE HAZIR GİYİMDE AVRUPA’YI SOLLADI”
Dünyanın moda merkezi İtalya ve İngiltere’de büyük bir düşüş yaşanırken,
Türkiye Avrupa’nın bir çok ülkesini geride bırakarak en çok harcama yapan
ülkelerden biri oldu oldu. Cotton Council International Türkiye Başkanı Marsha
Powell, pamuk fiyatlarındaki artışın hazır giyim sektörüne yaptığı etkilerini, Türk, Avrupa’lı ve Amerika’lı tüketicilerinin alışveriş trendlerini değerlendirdi. Powell, Avrupa’daki ekonomik krizin etkileriyle, pamuk fiyatlarındaki artışın hazır giyim sektörünü olumsuz etkilediğini belirtti. Dünyanın moda merkezi İtalya’daki genç nüfusun işsizlik rakamlarının, normal işsizliğin 3 katına çıktığını belirten Marsha Powell, İspanya ve Yunanistan’ın da ekonomik kriz de oluşu bu ülkelerdeki hazır giyim satışlarını olumsuz etkilediğini söyledi. Avrupa’daki krizin de etkisiyle en çok harcamayapan ülkeler sıralamasında Türkiye ilk sıralarda yer aldı. Dünyanın moda merkezi İtalya ve İngiltere’de büyük bir düşüş yaşanırken, Türkiye Avrupa’nın bir çok ülkesini geride bırakarak en çok harcama yapan ülkelerden biri oldu. Marsha Powell, “İspanya ve İtalya’da ki krizlerden dolayı gelecek yıllarda harcamalarda düşüş bekleniyor. Kişi başına hazır giyime harcanan parada da Almanya ön sıralarda. Almanya, Türkiye ve İngiltere’nin 3 katı kadarını hazır giyime harcıyor. Türkiye’deki hazır giyim harcaması İngiltere’den daha fazla” dedi
“GENÇ NÜFUS AZALDIKÇA PAMUK FİYATLARI ARTIYOR”
Avrupa’daki genç nüfusun giderek azalmasıyla birlikte tüketim alışkanlıklarının da değiştiğini belirten Powell, “Pamuk fiyatlarının artışının ekonomik etkileri de olacaktır. Genç nüfusun az olması ile birlikte daha az potansiyel bulunacaktır. Tabi bu Avrupa bölgesi için geçerli. Türkiye’de ise genç bir nüfus var. Bunun Türkiye için artıları olacaktır. Avrupa’da iş gücü ve ekonomi konusunda destek arayacağı için Türkiye’nin gelişiminde önemli olacaktır” dedi. Pamuk fiyatlarının hareketleri ile ilgili de bilgi veren Powell, Türkiye’nin 2011 yılında 800 bin ton pamuk üretimi yaptığını buna karşılık Çin’in 3 milyon ton pamuk alımı gerçekleştirerek stok yaptığını açıkladı. Marsha Powell, “Ham pamuk fiyatlarına bakıldığında 2010 yılının Mart ayında pamuk fiyatlarının yüzde 154 civarında arttığını görüyoruz Ama şu anda Ağustos 2010 verilerine geriledi. Yüzde 154’lük artış pamuk fiyatları içindi. İplik fiyatları ise sadece yüzde 53 artmış durumda. Bunların sonuçlarını hazır giyimde de bekliyoruz. Buradaki fiyatlar alınırken, ABD baz alındı. Hazır giyim fiyatlarında Ekim 2011’de yani 6 ay sonra zirve yaptığını görüyoruz. Mart 2012 de ise perakende de artışın yüzde 6 civarında arttığını görüyoruz. Tekstil zincirine bakıldığında, pamuk fiyatının sebep olduğu artışların tedarik zincirinin hemen her kısmını etkilediğini görüyoruz. Bu rakamların Tüketiciye kadar ulaşması 1.5 yıl sürdü. Fiyat artışının sonucunda piyasaya baktığımızda tüketici alımlarının düştüğünü görüyoruz. Tüketicilerin alımlarının düştüğünü biliyorduk. Ama bu kadar çabuk olacağını bilmiyorduk. Ciddi bir düşüş yaşandı. Çin’deki rezerv sisteminden kaynaklanan da bir sorun oluştu. Türkiye geçen yıl 800 bin ton pamuk üretti. Ama rezerv sistemine stok yapmak için Çin 3 milyon ton civarında pamuk satın aldı. Fiyatların artmasına tüketiciler satın almama kararıyla buna zaten tepki gösteriyorlar” dedi.
“TÜRK ERKEĞİ KIYAFETE DAHA ÇOK PARA ÖDÜYOR”
Araştırmanın en ilgi çeken noktalarından biri de erkeklerin hazır giyime harcadıkları paranın kadınlara göre daha fazla olması. Genellikle kıyafet konusunda gereğinden fazla harcama yapmalarıyla bilinen kadınların, erkeklere göre giyime daha az para harcadığını belirten Powell, “Hep
kadınların daha çok alışveriş yaptığı söylenir özellikle de kıyafete. Ancak tabi erkek kıyafetlerinin daha pahalı olması ve kadınlara kıyafet hediyesi almaları gibi etkenler de bu rakamları arttırmış olabilir” diye konuştu.
“TÜRKİYE KAZANDIĞININ YÜZDE 60’INI YEMEĞE HARCIYOR”
Yapılan araştırmanın sonuçlarını açıklayan Powell, ilginç bir detayın da ortaya çıktığını söyledi. Powell Türk insanının kazandığı paranın yüzde 60’ını market harcamalarına yaptığını belirterek “Kısaca diyebiliriz ki, Türk insanı kazandığının yarısından fazlasını yemeğe harcıyor. Giyime en fazla para harcayan ülke ise Amerika. Bu gelecek yıllarda daha çok artacak.”