TGSD Başkanı Cem Negrin, 3-4 Mayıs’ta düzenlenecek İstanbul Moda ve Hazır giyim Konferansı’na bu yıl ilk kez Japon alım heyetinin de geleceğini söyledi. Konferansta kurulacak masalarda yeni işbirlikleri hedefleniyor.
Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD), 5-6 Mayıs 2011 tarihleri arasında Haliç Kongre Merkezi’nde düzenlenecek 4. İstanbul Moda Hazır Giyim Konferansı’nda dünyanın en büyük markalarının tepe yöneticilerini bir araya getirmeye hazırlanıyor. Ermenegildo Zegna Grup Başkanı Paolo Zegna, ‘Yün avcısı’ olarak bilinen Loro Piana’nın CEO’su Pier Luigi Loro Piana, Polo Ralph Lauren’in Üretim ve Tedarikten Sorumlu Başkanı Don Baum, İnditex Grup Tedarik Zinciri Tepe Yöneticisi Abel Lopez Cernadas’ın da hazır bulunacağı konferansta alım grupları ve tedarikçiler arasında 2 bin 500’ün üzerinde ikili görüşme yapılması bekleniyor. Türkiye’de ofisi olan ve olmayan Almanya, Amerika, Belçika, Bulgaristan, Fas, Japonya, İngiltere, İspanya, İtalya, Romanya, Suudi Arabistan, Tunus, Ürdün, Venezuella gibi ülkelerden alım heyetleri de konferansa gelecek. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ı ziyaret ederek hem konferansa katılım çağrısı yaptıklarını hem de sektör sorunlarını ilettiklerini açıklayan TGSD Başkanı Cem Negrin, “Dünya modasının hayal takımı olarak nitelendirilen liderleri ilk defa aynı çatı altında buluşturacağız. Konferansa binin üzerinde sektör temsilcisinin katılımı bekleniyor. Hazır giyim ve moda konferansı ile Türkiye’den global markaların çıkması için alt yapı oluşturuyoruz” dedi. Bu yıl konferansa yurt dışından 15 önemli isim katılacağını söyleyen Negrin, bin 500 katılımcı beklenen konferansa ilk kez Japon alım heyetleriyle masaya oturulacağını ifade etti. Moda Konferansında kurulan işbirliklerinin, farklı yatırım olanakları da ateşlediğini belirten TGSD Başkanı Negrin “Akşamları kim kiminle yan yana oturursa hazır giyim dışında da yatırımlar gelir, hep bunu düşünüyorum” diye konuştu.
İSTANBUL HONG KONG ANADOLU SHENZHEN OLUR
TGSD Yönetim Kurulu Üyesi ve Roman Tasarım Koordinatörü Suzan Toplusoy, sektörün tamamen imalata yönelik bir teşvik beklentisi bulunduğunu vurguladı. Penti Genel Müdürü Sami Kariyo ise Çin örneğini vererek Shenzhen bölgesinin tekstil teşviği sonrası geçirdiği büyük dönüşümü anlattı. Kariyo, “Türkiye’de de bu şekilde belirli bölgeler oluşturmak ve bu bölgeler üzerinden kümelenme modeli ile hareket etmek mümkün. Bu kümelenme modelinin sektöre ayrı bir güç katacağını öngörüyoruz” diye konuştu. Güneydoğu’da hazır giyim için böyle bölgelerin belirlenmesine nasıl bakacakları sorusuna Kariyo,”Sektör buna olumlu bakar. Merkezler yine İstanbul’da kalır ama imalat bu bölgelere kaydırılır. Bu bölgelerde üretim yapılır, istihdam artar” şeklinde konuştu. Cem Negrin ise Hong Kong örneği vererek, “İstanbul Hong Kong gibi olur. Hazır giyim ihracatı buradan koordine edilir ama imalat Anadolu’da canlanır. İthalata getirilen ek vergiler içeride üretimi artırmayı hedefliyordu ama bu başarılı olmadı. Ek vergi gelince Anadolu’da halihazırda var olan atölyelere yığılma oldu, bu da fiyatları artırdı. Buna rağmen yeni atölyeler kurulmadı. Ama doğru bir teşvikle yatırımlarda önemli bir artış sağlanabilir” dedi.
FİYATLARDA İTALYA İLE YARIŞIR NOKTAYA GELDİK
TGSD Başkan Yardımcısı Hadi Karasu, teşviklerin belirlenmesinde hükümet ile sürekli iletişimde olduklarını belirterek, “Tabii bazen sürprizler de oluyor ama sektörün önünü açacak bir teşvik bekliyoruz” açıklaması yaptı. Karasu Türkiye’nin hazır giyim ihracatında fiyat bazında gelinebilecek en yüksek seviyeye geldiklerini belirterek, sektörün bu noktada sorununun maliyetlerden kaynaklandığının altını çizdi. “Maliyetlerin yüksekliği karlılığı baskılıyor, bu da yeni yatırımın önünü tıkıyor” diyen Karasu Türkiye’nin hazır giyim ihracatında fiyat bazında İtalya ile yarışır noktaya geldiğini anlattı. Kariyo bu noktada önlerinde birkaç yol olduğunu belirterek katma değeri yüksek teknik tekstile yönelme ve moda markalı ihracata ağırlık verme yönünde bir dönüşüm olduğuna işaret etti. Kariyo sektör genelinde markalı ihracatın yüzde 10’lar seviyesine çıktığını, hazır giyimin hızla fasondan markalı ihracata doğru yön aldığını vurguladı. Suzan Toplusoy da hem kumaş üreten, hem diken hem de moda ve marka oluşturan bir ülke bulunmadığını, Türkiye’nin bu alanda ilk olabileceğini vurguladı. Toplusoy, potansiyeli gören yabancı fonların Türkiye’ye odaklandığını ve özellikle marka oluşturan şirketlere son dönemde yabancı fonların büyük bir ilgisi olduğunu anlattı.
‘TESCO BAŞKANI SÖYLEDİ ÇİN’DEN DÖNEN BİZE GELİYOR’
Çin’den Türkiye’ye sipariş kayması eğiliminde artış olduğunun altını çizen Cem Negrin yeni teşviklerle sektörün önemli bir atılım yapabileceğini, bu potansiyelin olduğunu anlattı. Modanın çok hızlı değişmesi ile kısa dönemli koleksiyonların ağırlık kazanması hazır giyimde Türkiye’nin yıldızını giderek daha çok parlatıyor. ABD ve Avrupa’nın Çin’den yaptığı ihracatın bir bölümünün Türkiye’ye kayması öngörülüyor. Cem Negrin bu öngörüyü Tesco Başkanı ile Türkiye ziyareti sırasında yaptığı konuşmayı aktararak destekledi: “Tesco Başkanı bizzat söyledi. Çin’den yaptıkları ihracat yüzde 80’lerden yüzde 50’lere inecek. Bundan da en çok Türkiye faydalanacak.”
UNIQLO’YU GETİRMEYE ÇALIŞIYORUZ
Cem Negrin, yüksek teknolojili hazır giyim ürünlerini uygun fiyatla satarak dünyada bir fenomen haline gelen Japon marka Uniqlo’yu Türkiye’ye getirmeye çalıştıklarını söyledi. Negrin, son olarak New York 5’inci caddede açtığı mağaza ile büyük sükse yapan markanın Türkiye’de mağaza açmayı mı düşündüğünün sorulması üzerine, “Hayır, Türkiye’de üretim yaptırmaları için çalışıyoruz. Bu Türk üreticiler için çok önemli bir gelişme olur” dedi. Uniqlo yüksek teknoloji ile çok hafif hazır giyim ürünleri üretmesi ile tanınıyor.
TÜRKİYE ALGISI ÇOK DEĞİŞTİ
TGSD’NİN 3 Mayıs’ta düzenleyeceği konferansın konuşmacıları arasında Moncler Yönetim Kurulu Başkanı Remo Ruffiini, Lee Cooper CEO’su Andy Dunkley, FG4’ten George Davies, Express CEO’su Michael Weiss ve Başkan Yardımcısı Colin Campbell, Gerry Weber’in sahibi Gerhard Weber, Nike Global Tedarik Direktörü Ernie Rose, M&S Erkek ve Çocuk Giyim Direktörü Karl Doyle, Cotton Council International’dan Marsha Powell bunlardan birkaçı. Cem Negrin dünyada Türkiye algısının çok olumlu bir şekilde değiştiğini vurgulayarak “Gelen konuşmacılara 1 lira bile vermiyoruz, tamamen gönüllü geliyorlar. İlk yıllarda çağırdığımız uzmanları getirtemezdik” dedi. Eurotex Başkanı da konferansa katılacağını bildiren isimler arasında yer aldı.
GELEN ARKADAŞLARINI DA GETİRİYOR
Konferans sırasında düzenlenen ve yabancı alıcı ile yerli satıcıları buluşturan ikili görüşmelere büyük ilgi olduğunu anlattı. Negrin, “Geçen yıl bizim konferansımız için Türkiye’ye gelen Zegna’nın sahibi İstanbul’daydı. Türkiye’ye yatırım yapmak isteyen İtalyan yatırımcıları beraberinde getirmiş. Bu konferansların böyle bir faydası da oluyor. İtalyanlar şimdi Türkiye’de ortak olacak şirket arıyor” dedi. Geçen yıl Japonya’dan sadece bir şirketin konferansa geldiğini anlatan Negrin bu yıl ise 3 şirketin katılımcı olduğunu anlattı.
TEŞVİK SİSTEMİNİ UMUTLA BEKLİYORUZ
Dünya devlerine denim üreten DenimVillage’ın Genel Müdürü Karasu, 2005 yılında ortalama kot adet fiyatının 9-10 Euro iken bugün 15-16 Euro’ya çıktığını belirtti. Penti’nin Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo ise “Bizde de çorap fiyatı 1.10 dolardan 1.40’a çıktı” diye konuştu. Sektör oyuncuları yeni teşvik sisteminden umutlu. Yeni teşvik kanunu ile sürenin 5 yıldan 10 yıla çıkacak olmasını çok olumlu bir değişiklik olarak yorumlayan Cem Negrin “Yeni teşviklerle artık hazır giyim sektörünü de mutlu etme zamanı geldiğini düşünüyoruz. Sektörümüz artık sahipsiz değil” dedi.