Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği tarafından düzenlenen 6. İstanbul Moda Konferansı, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımı ile 8 Mayıs’taki 37. Yıl “Hazır Giyim ve Perakende Ödül Töreni” ile başladı. 30 yıldan fazladır sektöre emek veren 27 firmaya ödüllerini veren Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, kısa süre içinde yapacağı ABD seyahatinde gündemlerinin en önemli maddesini ekonomik ilişkilerde endüstriyel bölgeler konusunun teşkil edeceğini belirtti. Çin ve Uzakdoğu sıkıntısı iplik fiyatları gibi çeşitli etkenlerin tekstil sektörü üzerinde baskı unsuru olmaya devam ettiğini belirten Erdoğan, yakın zamanda gerçekleşen Arap baharının, Libya, Orta Doğu ve Afrika’daki gelişmelerin de sektörü olumsuz etkilediğini ekledi. Bunlardan yılmayarak bir an önce toparlanmak ve yarışta yer almak gerektiğini ifade etti. Erdoğan ayrıca Türk hazır giyim sektörüne 2023 yılı için 10 dünya markası çıkarma hedefi belirledi. 9 Mayıs’ta gerçekleşen İstanbul Moda Konferansı’nın açılış konuşmasını yapan TGSD Başkanı Cem Negrin hazır giyim sektörünün beklentilerini anlatırken, ardından söz alan AB Bakanı Egemen Bağış, Türkiye’nin her alanda hızla ilerlediğini söyleyerek somut örnekler verdi. TGSD Başkanı Cem Negrin hazır giyim sektörünün 2023 hedefini 52 milyar dolarlık ihracat rakamına ulaşmak olarak belirlerken, karlılığın düştüğünü, buna sebep olarak dövizlerin içerideki enflasyon kadar dahi artmamasının gösterilmesi gerektiğini belirtti. Türkiye’nin büyük büyümesini ihracattan değil markalı ihracattan beklemek lazım diyen Negrin, ABD pazarı için yıllarca verdikleri mücadeleyi ise şu şekilde açıkladı; “2004 yılında 1 milyar 200 bin dolar olan ABD ihracatımız bugün 200-300 milyon Dolarlı rakamlara geriledi. ABD ile Avrupa’nın anlaşmalarında Türkiye’nin yeri de bizler için çok önemli. Sonuçta en uzun terminli büyük siparişler ABD’de ve bazı mallarda yüzde 33’e varan vergiler var. ABD, EU anlaşmalarının içerisinde olmak veya olmamak, Türkiye ihracatçıları için yatırımları Türkiye anlaşabilirse yatırımları 5 ve 6’ıncı bölgelere, yoksa Avrupa’daki üye eski Doğu Bloku ülkelerine kaymasına sebep olacak. Her şekilde ABD piyasası Türkiye için tekrar açılıyor.”
Negrin’in ardından konuşan AB Bakanı Egemen Bağış, İstanbul Moda Konferansı için “Artık gerçekten bu konferans bir moda oldu” diyerek TGSD’yi kutladı. Bağış sektör temsilcileri, katılımcılar ve konuşmacılara hitabında, “Demokrasiye, insan haklarına, ifade özgürlüğüne yatırım yaptığımız zaman ekonomide gelişiyoruz. Bugün Türkiye’nin dünyada 16, Avrupa’nın 6’ıncı en büyük ekonomisi olması, aslında demokrasiye yapılan yatırımlar sayesinde olmuştur. Bunun neticelerini sektör olarak sizde görüyorsunuz. Sizlerle el ele verip bu ülkenin gücünü hep birlikte bütün dünyaya gösterme konusunda çok önemli başarılara imza attık. Sizlerin ürünlerinin üzerindeki Made in Turkey yazısı belki de Türkiye’nin bu süreçteki en önemli yumuşak güçlerinden birisi olmuştur. Onun için sizlerle yapacağımız daha çok şey var. Dün akşam Sayın Başbakanımız burada 2023 hedeflerini belirtti. Bundan 11- 12 yıl evvel bırakın Türkiye 10 yıl sonrasını, 10 gün sonrasının hedeflerini bile gözüne kestiremiyordu. Bir anayasa kitapçığı bir masanın kenarından havalandığından bir ucuna düşene kadar % 8 faizi benim gibi sizler de ödediniz. Bir gecede kepenkleri kapattınız. Dostlarınızın, arkadaşlarınız, akrabalarınızın iflasını yürekleriniz burkularak izlediniz. İşte Türkiye o günleri geride bıraktı” dedi.
“TÜRKİYE İNANILMAZ BİR BÖLGE, ÜZERİNDE DURABİLİRİZ”
Alexander McQueen’in CEO ve Yönetim Kurulu Başkanı Jonathan Akeroyd: “Türkiye üzerinde durabileceğimiz bir bölge; çok küçük başladık. MC toplamda zaten % 20 toplam satışlarımız içerisinde; ancak bunun zaman içerisinde büyümesini bekliyoruz. Türkiye’de Mc Queen’in üretimi yüzde 40 civarında. Ürünlerimizin çoğu burada yapılıyor. Çok düşündük aslında iyi olanı; çünkü genç bir markayız. B zim işimiz iş açısından Made in Italy kritik bir reklam. Türkiye’de üretime açığız ama en önemli olan tabi ki markanın da bu söylemini unutmamak.”
IFC (Uluslararası Finans Kuruluşu) Baş Stratejisti William Haworth:
“Önümüzdeki 10 yıl içerisinde tekstil sektöründe pazar girişinde tam bir hız olacak. Teknoloji, rekabet ve marka önemi çok daha artacak; özellikle yüksek katma değeri olan ürün portföyü ile çalışmak isteyenler düşük işçilik maliyetleri işe yaramayacak. Yüksek kalite ve çok hızlı teslimat olduğunu düşünüyorum. Teknolojiye dayanmak çok daha fazla olacak. Bu konuda ustalaşacak şirketler kazanacak. Yapamayanlar ölecek. Artan Türkiye için bir avantaj diye düşünüyorum. Biz Güney yatırımları konusuna bakıyoruz. Çok sayıda Türk yatırımı Mısır’a, Hindistan’a yatırım yapıyor şu anda. Pazar çeşitlendirmesi açısından önemli finansmanı, çok daha rahat bir şekilde sağlamalı. Belki biraz riskli ama aynı zamanda çok daha iyi getirisi var. Riski ve getiriyi dengelemek önemli. Türk firmaları ile çalışırken de bunları dikkate alıyorum.”
T.C. Başbakanlık Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı (TYDTA) Başkan Yardımcısı Arda Ermut:
“10 yıl öncesine göre yatırım yapmak çok daha kolay. Başbakanımızın kurduğu hedeflere ulaşmalıyız. 2023 hedefleri uzak gözükmüyor. 2002-2012 dış ticaret ve gayrisafi milli hasıla’da artış var. 2002’ye kadar 15 milyon dolar 2002’den 2012 ‘ye kadar 120 milyon dolar yatırımda artış var; ama tekstil alanında yatırım çok az.”
COFACE Sigorta A.Ş. Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü Belkıs E.Alpergun:
“Risk yönetiminde son 10 yılda büyük değişim sergileniyor. Türkiye’ye olan talep hızla büyüyor; karlılık aynı oranda büyümüyor. Satışı kâra çevirmeliyiz. Tekstil alanında çok büyük risk bizi bekliyor. Bankaların proje desteği ile ünlü markaları alabiliyor ya da marka yapabiliyorsunuz. Bunun için şimdi tam zamanı.”
6. İstanbul Moda Konferansı’na moda gazetecisi-tarihçisi Colin Mc Dowell, Italian Grup Miroglio’nun sahibi Giuseppe Miroglio, PANTONE EMEA Bölgesi Yöneticisi Carola Seybold, moda trendlerini belirleyen WGSN firmasının Kreatif Kurul Başkanı Catriona MacNab, Sainsbury’s Hazır Giyim Direktörü James Brown, Cotton Council International Türkiye Program Direktörü Marsha Powell, Roman Giyim Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Toplusoy, Kiğılı Giyim Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı, Desa Deri Yönetim Kurulu Başkanı Melih Çelet, APS Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Osman Benzeş, The Woolmark Company Türkiye Temsilcisi Mahmut Koçak, Maurits Teunissen, J Brand CEO’su Jeff Rudes da imzasını attı.