Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, 2014 Ocak-Haziran döneminde ihracatı %11,1 oranında artan otomotiv endüstrisinin ardından, en fazla ihracat yapan ikinci sektör oldu. Türkiye İhracatçılar Meclisi tarafından açıklanan verilere göre, 2014 Ocak- Haziran döneminde Türkiye’den 9,4 milyar dolar değerinde hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı yapıldı. 9,4 milyar dolarlık Türkiye toplam hazır giyim ve konfeksiyon ihracatının %75,5’i, diğer bir ifade ile yaklaşık dörtte üçü 28 AB ülkesine yapıldı. 2014 Ocak-Haziran döneminde 28 AB ülkesine %13,9 oranında artışla 7,1 milyar dolarlık hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı gerçekleştirildi. Türkiye’den en fazla hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı yapılan ülkeler Almanya, İngiltere, İspanya, Fransa, Hollanda, İtalya ve Irak olarak sıralarını korudular. En fazla ihracat yapılan on ülkenin dokuzunda %5,9 ile %49,9 arasında değişen oranlarda artışlar olurken, sadece İtalya’ya ihracatta %0,03’lük minimal bir düşüş kaydedildi. ÜRÜN GRUPLARINA GÖRE İHRACAT Türkiye’nin hazır giyim ve konfeksiyon ihracatında ağırlıklı ürün grubu, örme konfeksiyon mamulleridir. 2014 Ocak-Haziran döneminde örme konfeksiyon mamullerinin toplam hazır giyim ve konfeksiyon ihracatındaki payı %53,6, dokuma konfeksiyon mamullerinin payı %34,3 ve hazır eşyaların payı %12,1 olarak hesaplanmaktadır. 2014 Ocak-Haziran döneminde hazır giyim ve konfeksiyonun üç temel ürün grubunda da ihracat artışları olmuştur. Bu dönemde, %13,2 oranında artışla 5 milyar dolarlık örme konfeksiyon mamulü ihraç edilirken, dokuma konfeksiyon mamulleri ihracatı %11,6 oranında artarak 2,9 milyar dolardan 3,2 milyar dolara yükselmiş, hazır eşya ihracatı ise %8,4’lük artışla 1,1 milyar dolar olmuştur. Yılın ilk yarısı itibarıyla hazır giyim ve konfeksiyonda sektörel ihracat artışının %12,1 olduğu dikkate alındığında, örme konfeksiyon başta olmak üzere tüm temel ürün gruplarında 2014 Ocak- Haziran dönemi itibarıyla başarılı bir ihracat performansı gösterildiği söylenebilir. 2014 Ocak-Haziran döneminde Türkiye’den en fazla örme konfeksiyon ihracatı yapılan ülkeler %14,5 artış ile 1,3 milyar dolarlık ihracat yapılan Almanya, %17 artışla 774,5 milyon dolarlık ihracat yapılan İngiltere, %13,5 artışla 355,2 milyon dolarlık ihracat yapılan İspanya, %6,9 artışla 321 milyon dolarlık ihracat yapılan Fransa ve %7 artışla 237,7 milyon dolarlık ihracat yapılan Hollanda olarak sıralanmaktadır. Türkiye’nin örme konfeksiyon ihracatının %25,3’ü Almanya’ya, %15,5’i İngiltere’ye, %7,1’i İspanya’ya, %6,4’ü Fransa’ya ve %4,7’si Hollanda’ya yapıldı. En fazla örme konfeksiyon ihraç edilen ilk 20 ülke içerisinde oransal olarak en yüksek artış kaydedilen ülkeler Romanya, Slovakya, Polonya ve S. Arabistan’dır. 2014 Ocak-Haziran döneminde Türkiye’den Romanya’ya örme konfeksiyon mamulleri ihracatı %84,4 oranında artışla 52,9 milyon dolardan 97,5 milyon dolara, hemen hemen iki katına çıktı. Bu artışla Romanya örme konfeksiyon mamullerinin on yedi ürün grubundan on beşinde 2014 Ocak-Haziran döneminde 2013 Ocak-Haziran dönemine kıyasla %5,1 ile %30,6 arasında değişen oranlarda artışlar oldu. Diğer iki ürün grubunda ise ihracat % 25 ve % 83,9 oranlarında azaldı. 2014 Ocak-Haziran döneminde ihracatı oransal olarak en fazla artan örme giysi grupları %30,6’lık artış oranı ile 23,5 milyon dolarlık ihracat yapılan 61 17 GTİP başlıklı diğer örme giyim aksesuarları, %24,2’lik artış oranı ile 12,8 milyon dolarlık ihracat yapılan 61 02 başlıklı kadın ve kız çocuklar için manto, kaban, rüzgarlık vb, %22,2’lik artış oranı ile 15 milyon dolarlık ihracat yapılan 61 01 GTİP başlıklı erkek ve erkek çocuklar için palto, kaban, rüzgarlık ve benzerleridir. EN FAZLA İHRACAT ÜRÜNÜ 6109 GTİP başlıklı örme-t-shirt, atlet ve benzeri giysiler, 2014 Ocak-Haziran döneminde de 2013 yılında olduğu gibi en fazla ihraç edilen örme konfeksiyon mamulleri oldu. Bu ürünlerin ihracatı, 2013 Ocak- Haziran dönemine kıyasla %13,8 oranında artarak 1,8 milyar dolardan 2,1 milyar dolara yükselmiştir. 1 09 GTİP başlıklı örme-tshirt, atlet ve benzeri giysilerin 2014 Ocak-Haziran döneminde en fazla ihraç edildiği ülkeler Almanya, İngiltere, Irak, Fransa ve İspanya olarak sıralanmaktadır. Almanya’ya ihracat 2014 Ocak-Haziran döneminde 2013 Ocak-Haziran dönemine kıyasla %15,8 oranında artarak 600,8 milyon dolara yükselirken, İngiltere’ye ihracat %42,2 oranında artarak 284,9 milyon dolara ulaşmıştır. Diğer yandan, üçüncü büyük Pazar Irak’a ihracat %18,4 oranında artarak 148,6 milyon dolara yükselmiş, dördüncü büyük Pazar Fransa’ya ihracat %7,3 oranında artarak 135,1 milyon dolara çıkmış, beşinci büyük pazar olan İspanya’ya ihracat ise %9,1 oranında artarak 121,1 milyon dolara yükselmiştir. Ürün grubunun en fazla ihraç edildiği yirmi ülke içerisinden on altı ülkeye ihracat %0,3 ile %42,2 arasında değişen oranlarda artmış, diğer dört ülkeye ise %0,2 ile %39,1 arasında değişen oranlarda azalmıştır. Bu yirmi ülke dikkate alındığında ihracatın en yüksek oranlı arttığı ülke %42,2 artış oranı ve 284,9 milyon dolar ihracat değeri ile İngiltere olurken, %35,5 artış oranı ve 14,4 milyon dolar ihracat değeri ile Bulgaristan, %32,2 artış oranı ve 43,7 milyon dolar ihracat değeri ile Polonya ve %28,2 artış ve 22,6 milyon dolar ihracat değeri ile Romanya, yüksek oranlı artışların olduğu pazarlardır. Diğer yandan, Ukrayna %39,1 düşüş ve 16,7 milyon dolarlık ihracat rakamı ile İsviçre %12,4 düşüş ve 15 milyon dolarlık ihracat rakamı ile, İsveç %3,6 düşüş ve 32,6 milyon dolar ihracat rakamı ile, ihracatın azaldığı belli başlı ülkelerdir. TEKSTİL İHRACATINDAKİ GELİŞMELER Ülke bazında bakıldığında, 2014 yılının ilk altı ayında Türkiye’den en fazla tekstil ve hammaddeleri ihraç edilen ülkeler İtalya, Rusya Federasyonu, Almanya, İngiltere, Romanya, ABD, Ukrayna, Bulgaristan, Polonya ve İran olarak sıralanmaktadır. En fazla ihracat yapılan ilk on ülkeden Rusya hariç diğer dokuz ülkenin tamamında %1,6 ile %41,1 arasında değişen oranlarda ihracat artışına ulaşılmıştır. Rusya’ya yönelik tekstil ihracatında ise %27,7 oranında ihracat düşüşü görülmüştür. Ocak-Haziran döneminde İtalya’ya tekstil ve hammaddeleri ihracatı %15,9 oranında artışla 484,5 milyon dolara, Rusya’ya yönelik ihracat %27,7 düşüşle 392,1 milyon dolara ve Almanya’ya ihracat %9,1 artışla 233,3 milyon dolara yükselmiştir. İtalya’nın Türkiye genel tekstil ihracatındaki payı %10,7, Rusya’nın payı %8,7 ve Almanya’nın payı %5,2 olarak hesaplanmaktadır. Türkiye’nin 2014 yılı Ocak-Haziran döneminde en fazla tekstil ve hammaddeleri ihracatı yaptığı ülkeler aşağıdaki tablodan görülebilir. Tekstil ihracatında dördüncü büyük pazar İngiltere’ye ihracat 2014 yılının ilk yarısında %21,9 oranında artarak 187,3 milyon dolara yükselmiştir. Romanya’ya ihracat %15 oranında artarak 181,8 milyon dolara yükselmiştir. İngiltere’nin Türkiye toplam tekstil ve hammaddeleri ihracatındaki paylarının oranı %4,1, Romanya’nın payı ise %4 olmuştur. 2014 yılının ilk altı ayında ABD’ye %1,6 artışla 158,9 milyon dolar, Ukrayna’ya ise %18,5 artışla 151,7 milyon dolar tekstil ürünü ihraç edilmiştir. Bu artış neticesinde toplam tekstil ve hammaddeleri ihracatında payı %3,5, Ukrayna’nın payı ise %3,4 olmuştur. Bulgaristan, Polonya ve İran 2014 yılının Ocak-Haziran döneminde Türkiye’nin en çok tekstil ihraç ettiği diğer ülkeler olarak sıralanmaktadır. Bulgaristan’a yapılan ihracat %4,2 oranında artışla 146,8 milyon dolara, Polonya’ya İhracat %12,7 artışla 145 milyon dolara ve İran’a ihracat %41,1 artışla 144,7 milyon dolara yükselmiştir. En fazla tekstil ihraç edilen ilk on pazar içinde en yüksek ihracat artışına Iran’a yönelik ihracatta elde edilmiştir. Türkiye tekstil ihracatında Bulgaristan, Polonya ve İran’ın payları %3,2’şer olarak hesaplanmıştır. ÜRÜN GRUPLARI BAZINDA İHRACAT 2014 yılının ilk yarısında elyaf, iplik, dokuma kumaş, örme kumaş ve dokusuz yüzeyler, keçeler ve vatkalar olarak belirlenen belli başlı tekstil ürün gruplarında ihracat incelendiğinde, tüm tekstil ürün gruplarında %3,1 ile %16,4 arasında değişen oranlarda ihracat performans artışları görülmektedir. Ocak-Haziran 2014 döneminde, 2013 yılının aynı dönemine kıyasla, Türkiye’den %4,1 oranında artışla 320,8 milyon dolar değerinde elyaf, %7 artışla 896,4 milyon dolar değerinde iplik ve %4,5 oranında artışla 1,5 milyar dolar dolar değerindeki dokuma kumaş ihraç edilmiştir. Diğer önemli ihracat kalemlerinden örme kumaşlar ihracatı da %3,1 oranında artışla 870,4 milyon dolara yükselmiştir. Keçeler ve vatkalarında dahil olduğu dokusuz yüzeylerin ihracatı %16,4 oranında artışla 228,5 milyon dolar olmuştur. Toplam tekstil ihracatında elyaf ihracatının payı %7,1, iplik ihracatının payı %19,8, dokuma kumaş ihracatının payı %33,2 olarak hesaplanmaktadır. Dokuma kumaşların yanı sıra, konfeksiyon sanayiinin bir diğer temel hammaddesi olan örme kumaşların ihracatının toplam tekstil ihracatındaki payı %19,2 olurken, kullanımları ve dolayısıyla önemleri gün geçtikçe artan keçe ve dokusuz yüzeylerin payı ise %5,1 olarak kayda alınmıştır. Elyaf, iplik ve dokuma kumaşların alt ürün grupları incelendiğinde, 2014 yılının Ocak- Haziran döneminde elyafta en çok ihraç edilen alt ürün grubu, %9,7 artış ve 210,7 milyon dolarlık ihracat değeri ile sentetik suni devamsız lifler olmuştur. 2014 yılı Ocak-Haziran döneminde Türkiye’den en fazla ihraç edilen iplik alt ürün grubu, %11,8 artışla 344,4 milyon dolarlık ihracat düzeyiyle sentetik-suni filament iplikleridir. Aynı dönemde, en fazla ihraç edilen dokuma kumaşlar, %3,9 oranında düşüş ve 631,5 milyon dolarlık ihracat değeri ile pamuklu dokuma kumaşlardır. Ocak-Haziran 2014’de en çok ihraç edilen örme kumaş alt ürün grubu ise %4,4 artış ve 474,7 milyon dolar ihracat değeri ile diğer örme kumaşlardır.