Suat Küçüker / Permess
Geçen günlerde Inditex grubunun 2022 bilançosu açıklandı. Buna göre Inditex grubu 2022 yılında franchise mağazaları hariç olmak üzere 4.727 mağazasında 32,5 milyar Euro satış yapıp, vergi öncesi 5,35 milyar Euro kar elde etmiş.
Ben de bu verilerden yola çıkarak aşağıdaki bilgiler ışığında bir çalışma yaptım. Buna göre;
1-Türkiye Avrupa’ya 14 milyar Euro (2021 verisi) konfeksiyon ihracatı yapmaktadır.
2-Inditex’in Avrupa’daki mağaza sayısı 3.673’dür.
3-Inditex mallarını %232 kar marjıyla satmaktadır.
Yani Türk ihracatçısı Avrupa’ya sattığı konfeksiyon ürünlerini, %232 marj ile 3.673 mağazasında satsaydı sonuç ne olurdu? Sonuç aşağıdaki tablodaki gibi çıkıyor:
INDITEX GRUP 2022 | |
Net Satışlar € | 32.569.000.000 |
Satılan Malın Maliyeti (SMM) | – 14.011.000.000 |
Brüt Kar | 18.559.000.000 |
3-Kar Marjı ( Net Satışlar/SMM) | 232% |
Faaliyet Giderleri | 9.867.000.000 |
Toplam Mağaza Sayısı (Franchise hariç ) | 4.727 |
2-Avrupadaki Mağaza Sayısı | 3.673 |
4-Mağaza Başına Faaliyet Giderleri | 2.087.370 |
Avrupadaki Mağazaların Toplam Faaliyet Giderleri ( 2 x 4 ) | 7.666.911.572 |
1-Türkiye’nin Avrupaya yaptığı ihracat 2021 | 14.000.000.000 |
Kar Marjı ( Net Satışlar/SMM) | 232% |
Toplam Satışlar | 32.480.000.000 |
Satılan Malın Maliyeti (SMM) | – 14.000.000.000 |
Brüt Kar | 18.480.000.000 |
Faaliyet Giderleri | – 7.666.911.572 |
Vergi Öncesi Kar | 10.813.088.428 |
Görüldüğü üzere 10,8 milyar Euro vergi öncesi kar elde edilebiliyor. Üstelik Satılan Malın Maliyeti (SMM ) 14 milyarın içinde Türkiye’de elde edilen katma değerde var.
Bununla yetinmeyip son yıllarda özel sektörün yaptığı en büyük yatırımlarından biri olan TOGG’un durumuna bir baktım:
TOGG | |
Yıllık Kapasite, Adet | 175.000 |
Ortalama Satış Fiyatı TL | 1.100.000 |
Yıllık Ciro TL | 192.500.000.000 |
Yıllık Ciro Euro (€/TL 21 TL) | € 9.166.666.667 |
Fiyattan ÖTV/KDV % 80 düşülürse | € 5.092.592.593 |
Satılan Malın Maliyeti | ? |
Faaliyet Giderleri | ? |
Vergi Öncesi Kar | ? |
Tabi ki ölçekler farklı ama rakamlar çarpıcı. Bu örneği araba üretmeyelim diye değil, son tüketiciye ulaşan bir konfeksiyon üretiminin ne kadar karlı olduğunu, bu alana mutlaka yatırım yapılması gerektiğini vurgulamak için verdim. Bu başarıyı bir İspanyol yaratabildiyse bir araya gelmiş yatırımcılarımız mutlaka daha iyisini yapacaklardır.
Kaynaklar:
https://static.inditex.com/annual_report_2022/pdf/Inditex-group-annual-report-2022.pdf
https://www.trthaber.com/haber/gundem/3-dakikada-1-togg-hedef-1-milyon-uretim-725994.html