Tekstil sektörü gerek üretimde kullanılan su miktarı gerekse israf olan atıklarıyla doğaya en çok zarar veren ikinci sektör olarak nitelendiriliyor. Yenilenebilir ağaç ham maddesinden çevreye duyarlı özel elyaflar üreten Lenzing, döngüsel ve sürdürülebilir modaya geliştirdiği REFIBRA™ teknolojisi ile çözüm sunuyor.
Bu yıl 14’üncü kez kapılarını açan İstanbul Hazır Giyim Konferansı, hazır giyim ve tekstil sektörünün tüm tedarik zinciri halkalarını bir araya getirerek sektöre yön veren deneyimleri ve yenilikleri paylaşmayı hedefliyor. Konferansta düzenlenen panelde tekstil sektöründe sürdürülebilirlik ele alındı. Konferansın sponsorları arasında yer alan Lenzing’in tekstil endüstrisinde döngüsel ekonomiye katkıda bulunmak üzere geliştirdiği REFIBRA™ teknolojisini değerlendirdiği Modayı Dönüştüren Teknoloji panelinde tedarik zinciriyle birlikte hayata geçirilen Take-Back projesi tanıtıldı. Lenzing Türkiye, Afrika, BDT ülkeleri İş Geliştirme Bölüm Müdürü İlkşen Dedeoğlu Demiray’ın moderatörlüğünde düzenlenen panelde Aster Tekstil Müşteri Yöneticisi Aybüke Çelebi ve Uslucan Tekstil Genel Müdürü Tayfun Uslucan konuşmacı olarak yer aldı.
Her yıl 48 milyon ton tekstil ürünü çöpe gidiyor
Etkinlikte tekstil sektörünün doğaya ve insan yaşamına en çok zarar veren ikinci sektör olduğuna dikkat çeken Lenzing İş Geliştirme Bölüm Müdürü İlkşen Dedeoğlu Demiray “Giyim ve ev tekstili ürünlerinde kullanılan kumaşların %30’a varan kısmı kesim işlemi esnasında israf oluyor ve dünya genelinde 48 milyon ton tekstil ürünü her yıl çöpe atılıyor. Bunun yanında kullanım sonrası kıyafetlerin %12’si kademeli geri dönüşüm veya bina yalıtımı, halı dolgusu gibi daha düşük değerli uygulamalara geri dönüşüm için gönderiliyor. Sadece atık da değil, su tüketimi de sektör için çok ciddi bir sorun. Moda endüstrisi dünyada suyu en çok tüketen ikinci en büyük endüstri. Lenzing olarak 80 yıldır yenilenebilir ağaç ham maddesinden çevre dostu ve yenilikçi teknolojilerle kaliteli botanik elyaflar üretiyoruz. Global tekstil ve nonwoven üreticilerinin iş ortağı olarak da çok sayıda yeni teknolojik gelişimin öncülüğünü yapıyor ve tekstil sektörünün döngüsel bir ekonomiye yönlenmesine yardımcı olacak çözümler sunuyoruz” dedi.
REFIBRA™ teknolojisi tonlarca tekstil atığının çöpe gitmesini engelliyor
Tekstil atık problemine çözüm önerisi olarak REFIBRA™ teknolojisini geliştirdiklerini söyleyen Demiray, “Bu teknolojimizde sürdürülebilirlik gözetilen ormanlardan gelen ağaç kaynaklarının yanında 100% pamuklu kumaş atıklarından elde edilen selüloz kullanılıyor. Bu şekilde atığa ikinci bir hayat veriyor ve tonlarca tekstil atığının çöpe gitmesine çözüm sunuyoruz. Ayrıca REFIBRA™ teknolojili TENCEL™ Lyocell elyafımızın üretiminde pamuğa göre % 95 daha az su kullanılıyor” diye konuştu.
‘5 bin ürünün firesini atık olmaktan kurtarıp tekrar hayata döndürdük’
Panelde Aster Tekstil Müşteri Yöneticisi Aybüke Çelebi de “Duyarlı moda” vizyonuyla çalışmalarını sürdüren Aster Tekstil’in yürüttüğü Take-Back projesi hakkında bilgi verdi. Bu proje için VF Company bünyesindeki Timberland markasıyla iş birliği yaptıklarını söyleyen Çelebi, “Timberland’in hazırladığı koleksiyon için TENCEL™ Lyocell x REFIBRA™elyafını organik pamukla birleştirdik. REFIBRA™ teknolojisi hem geri dönüşüm oranını artırmak için bir fırsattı hem de geri dönüştürülmüş pamuğa nazaran farklı bir avantaj sağlamasıyla ön plana çıktı. Bu avantaj, geri dönüştürülmüş pamuktaki tuşe ve düzgünsüzlük sınırlamalarına karşın TENCELTMLyocell elyaflarının o bildiğimiz özel ve yumuşak tuşesiydi. Lenzing’in bu dönüşümü çevreci ve yenilenebilir koşullarda gerçekleştiriyor olması da çok büyük bir artı oldu. İki sweatshirt ve iki tişörtten oluşan bir kapsül koleksiyonla yola çıktığımız projede şu an üçüncü sezondayız ve 50 bin adet siparişe ulaştık. Timberland kendi üretim firelerine yeni bir hayat vermek ve döngüyü devam ettirmek istediği için elyafın üretiminde kullanılacak pamuk firesini de Lenzing’e biz sağladık. Bu firelerin tamamı 9 ay boyunca Timberland’in kendi üretimlerinden açığa çıkan firelerden toplandı. Bu da yaklaşık 50 bin ürünün pastal firesinin tekrar hayata dönmesi demek” diye konuştu.
‘Her iki siparişin biri sürdürülebilir üretim’
2 yıldır tüm koleksiyonlarını sürdürülebilir ilkelere uygun hazırladıklarını söyleyen Uslucan Tekstil Genel Müdürü Tayfun Uslucan ise, “Pandemi sonrası selülozik elyafa ve sürdürülebilir ürünlere talep arttı. Çevreye duyarlı TENCELTM Lyocell ve Modal elyaflara da talep arttığı için Lenzing’le iş birliğimiz bu süreçte daha da fazlalaştı. Pandemi öncesi sürdürülebilir ürün siparişlerimiz % 10 düzeyindeyken bugün her iki siparişin birisi sürdürülebilir yöntemlerle üretiliyor. Yeni hedefimiz ise daha fazla çeşit yerine daha dayanıklı ve daha uzun süre kullanılabilecek ürünler ortaya çıkarmak. Lenzing doğru ham maddeyi ortaya çıkarıyor. Biz de sürdürülebilir prensiplere uygun olduğunu düşündüğümüz yöntemlerle iplik sonrası kumaş sürecini tamamlıyoruz. Geri dönüşüm konusunda bilinç oluştu ama çok daha fazlasını yapabiliriz. Tüm tüketicilerin sürdürülebilir tekstille üretilmiş giysilerin tercih edilmesi konusunda çevresini bilinçlendirmesini temenni ediyorum” dedi.
#lenzing #REFIBRA™ #çevre #elyaf #tekstil #hazırgiyim #sürdürülebilirüretim #moda #çevreciürünler #geridönüşüm