10 milyar dolarlık hazır giyim ithalatı gerçekleştiren Rusya’da Türk moda endüstrisinin her geçen gün daha da güçlendiğini söyleyen İHKİB Başkanı Hikmet Tanrıverdi, gelecek bir iki yıl içinde ihracatı 400 milyon dolarlardan 1 milyar dolara taşıyacaklarını bildirdi.
Tasarım, trend ve tanıtıma odaklanan Türk hazır giyim sektörü, Moskova’da düzenlenen Collection Premiere Moscow (CPM) Fuarı’nda büyük beğeni toplarken, gelecek birkaç yıl içinde Rusya’ya yapılan ihracatı zirveye taşımayı amaçlıyor. İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) patronajında fuara katılan firmalar tasarımda fark atan ürünleriyle dikkat çektiler. Fuar alanı içinde yeni oluşturulan “CPM Style” salonunda, Mehtap Elaidi, Gamze Saraçoğlu, Simay Bülbül’ün de aralarında bulunduğu 9 Türk tasarımcı ürünlerini sergiledi.
Türk hazır giyim sektörünün önde gelen pazarları içinde üst sıralarda yer alan Rusya’daki fuara Mavi, Gizia, Bisse, Altınyıldız, AVVA, Sabri Özel gibi markaların da yer aldığı yaklaşık 100 firma katıldı.
75 Milyar Dolarlık Pazardan Daha Çok Pay Almalıyız
İHKİB Başkanı Hikmet Tanrıverdi, fuarla ilgili yaptığı değerlendirmede dünyanın en büyük 6. hazır giyim ihracatçısı olan Türkiye’nin 2013’te 195 ülkeye ürün sattığını söyledi. En çok ihracat gerçekleştirilen ülkeler sıralamasında Rusya Federasyonu’nun Almanya, İngiltere, İspanya, Fransa, Hollanda gibi ülkelerin ardından 10. olduğuna dikkat çeken Tanrıverdi, “2013’de 380 milyon dolarlık hazır giyim ürünü ihraç ettiğimiz Rusya’ya 2013’te yüzde 8,5’luk artış ile 412 milyon dolarlık ürün sattık. Toplam 75 milyar dolarlık hazır giyim pazarına sahip olan Rusya her yıl yaklaşık 10 milyar dolarlık hazır giyim ithalatı gerçekleştiriyor. Türk moda endüstrisi olarak çıtamızı çok daha yukarılara koymak zorundayız. Başlattığımız tasarım, trend ve tanıtım atağı ile mevcut ihracat rakamlarımızı çok daha yukarılara taşımayı hedefliyoruz. Rusya’ya yaptığımız ihracatta 1 milyar dolarlık psikolojik sınırı aşmak düne göre bugün çok daha kolay. Hedefimiz 2015 sonunda artık 7 haneli rakamları konuşuyor olmak” dedi.
Kilogramda 24 Dolara Tasarım İle Ulaştık
Türkiye’nin 2013’te 90 milyon ton ihracat karşılığında 152 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdiğine dikkat çeken Tanrıverdi, bunun kg’da 1.5 dolar anlamına geldiğini belirtti. 2013’ü 17.4 milyar dolar ihracat ile kapatan hazır giyim sektöründe bu rakamın kilogramda 24 dolar civarına çıktığını vurgulayan Tanrıverdi şöyle devam etti: “Bu başarıya tasarım, trend ve tanıtımdan oluşan 3T yaklaşımı ile ulaştık. Bu yaklaşımı kaliteli ve şık giyimi yaşamlarının ayrılmaz bir parçası olarak gören Rus halkı için de uyguladık. Özellikle markalarımız Euro bölgesindeki doygunluğa karşın bu bölgedeki boşluğu iyi fark edip mağazalaşmada önemli sıçramalar gerçekleştirdiler.
Artık kendi markalarımızla dünya pazarlarında yer alıyoruz. İhracatta olduğu gibi bu alanda da önemli başarılara imza atıyoruz. 2014 için hedeflediğimiz toplam 19 milyar dolarlık hazır giyim ihracatını katma değeri yüksek ürünlerle moda ve marka kurgusu içinde yakalamayı hedefliyoruz.”
Ekonomi Bakanlığı’nın desteği ile İHKİB tarafından Haziran 2013’de hayata geçirilen ‘Hazır Giyim Sektöründe Tasarım, Trend ve Tanıtım Odaklı İşbirlikleri ile Uluslararası Rekabetin Geliştirilmesi” adlı UR-GE projesinin sektöre yeni bir vizyon kazandıracağına dikkat çeken Tanrıverdi, sözlerini şöyle tamamladı:
Tasarım Trend ve Tanıtım İle Büyüyeceğiz
“İtalya Fransa İspanya gibi batılı ülkelerden Bangladeş, Vietnam, Kamboçya’ya kadar pek çok ülke hazır giyim sektöründen pay almaya çalışıyor. Dolayısıyla kıyasıya bir rekabet söz konusu. Tasarım, trend ve tanıtım odaklı yaklaşımı başarıyla hayata geçirenler bu pastadan daha büyük pay alacaklar.
Proje kapsamında oluşturulan Hazır giyim ve Tasarım Kümesi’nde üretici ve tedarikçi 13 firma ile tasarımcı 13 firma bulunuyor. Firmaların tasarım odaklı olarak ihracatlarını artırmalarına destek vermek amacı ile küme içerisinde tasarımcıların da yer almasına özellikle hassasiyet gösterdik.
Küme üyesi firmalar arasındaki işbirliğinin tasarım, trend ve tanıtım odaklı olması nedeniyle bu işbirliği Türk hazır giyim sektörünün markalaşmasına katkı sağlayacak ve sektörün uluslararası pazarlardaki görünürlüğünü artıracaktır. Ortak hareketlilik ve girişimcilik beraberinde değer zinciri entegrasyonunu da getirerek ürün kalitesinin artırılmasını ve ürünlerin çeşitlendirilmesini sağlayacaktır. Bu proje, gelecek işbirliklerine yönelik de bir altyapı sağladı. Dolayısıyla bu zemin üzerinden hareketle önümüzdeki dönemlerde daha kapsamlı ortak iş modellerinin ortaya çıkacağını ümit ediyoruz. İlerleyen dönemde hazır giyim sektörünün diğer alt gruplarına yönelik de yeni kümelenme projeleri gerçekleştiriyor olacağız.”