PLM Ürün Hayat Döngüsü Yönetimi

Spread the love

2511 Hali hazırda konfeksiyon sektöründe öyle ya da böyle yürütülen ürün geliştirme iş süreçlerinin zaman içinde giderek daha da fazla sorgulanan verimlilik açısından yeniden değerlendirilmesini ve iyi yönetilmesini sağlayan bu tarz yönetim sistemleri esasen iş ve kullanıcı ihtiyaçlarına göre düzenlenebilen-konfigüre edilebilen yazılım programlarıdır. Bu nedenle, bir yandan daha iyi bir süreç yönetimi sunmayı taahhüt ederken öte yandan esnek yapıları dolayısıyla kullanıcılara varolan yararlı ve kullanışlı sistem alışkanlıklarını da kaybetmemeyi ve korumayı sunar. Evrensel boyutta çalışan üreticiler için, değerler zinciri boyunca senkronize ve etkin katılım sağlamayı garanti altına almak, doğru zamanda ve yerde doğru ürünü sunmak açısından kritik derecede önemlidir. Artan iş baskısı ve pazar dinamikleri sonucu tedarik zinciri yönetim riskini de içererek, çoğu tedarikçi stoklarını tam zamanında ( just in time ) teslimat anlayışına göre şekillendirmek ihtiyacında olabilmektedir. Bu anlayış ta rekabet edebilirliği korumak ve tedarik zincirini yönetmek için anlaşılır bir PLM çözümüne dair stratejik bir yaklaşıma hizmet eder. Konfeksiyonda PLM, günümüzün hızlı hareket eden moda dünyasında ihtiyaç duyulan tüm yönetim fonksiyonlarını sunan yenilikçi ve uyarlanabilir bir ürün yaşam döngüsü yönetim programıdır. Esas olarak; koleksiyon planlaması, koleksiyon listesi ve çeşit yönetimi; renk, sayısal kütüphane, hammadde, model teknik föy, numune, tedarikçi ilişkileri yönetimi ile maliyetlendirme ve kaynak planlaması, PLM yönetim programlarının hareket sahasını ve özünü oluşturur. Modüler ve ölçeklenebilir yapıda olması yanı sıra tüm tedarik zinciri üzerinde ihtiyaç duyulan sorunsuz işbirliğini global bir bağlantı ve kullanım kolaylığı ile sunmak üzere web tabanlı olarak çalışır.

PLM İle Yönetilen İş Süreçleri

PLM programları ile ürün ve koleksiyon planlaması yapılır, tasarım ve numune izleme işlemleri yürütülür, ürün geliştirmeleri yapılır, numune teklifleri yönetilir, tedarik ve onay süreçleri işletilir; renk, görüntü, malzeme gibi detaylarda; tasarım, üretim, operasyon, CAD ve tedarik zinciri ortakları katılımı ile gerçek zamanlı olarak herkesin aynı bilgiye erişimi garanti altına alınarak yürütülür, yönetilir ve izlenir.

Dolayısıyla, PLM ürün hayat döngüsü yönetim programlarının esas hareket alanını aşağıdaki başlıklar altında toplayabiliriz:

-Renk Yönetimi

-Görüntü Yönetimi

-Malzeme Yönetimi

-Teknik Föy Yönetimi

-CAD-ERP-AI Entegrasyonu

-Koleksiyon Planlama

-Tedarikçi İlişkileri Yönetimi

-Takvim ve Görev Yönetimi

-Business Intelligence – İş Zekası – Raporlama

-Mobil Uygulamalar

Renk Yönetimi

PANTONE renk kartelası ile entegre çalışma olanağı sağlanır. Bunun yanı sıra kullanıcıların kendi renk kartelalarını oluşturmaları mümkündür. Sezonluk renk paletleri oluşturulabilir. Koleksiyon içerisinde her bir rengin hangi modelde, nerede kullanıldığına dair izleme yapılabilir.

Görüntü Yönetimi

Tüm model, grafik görüntüleri görüntü klasöründe tutulur. Görüntülenen modeller üzerinde yapılan değişiklikler eski ve yeni halleri ile izlenebilir durumdadır. Seyahat esnasında dahi ilham alınabilecek görüntü ve modeller mobil yöntemlerle görüntü klasörlerine aktarılıp koleksiyon oluşturulmak üzere tasarım ekipleri tarafından değerlendirilebilir.

Malzeme Yönetimi

Sezonluk hammadde kütüphaneleri oluşturulur. Görsellerin, iplik boyalarının ve paketleme bilgilerinin iş ortaklarıyla paylaşımı sağlanır. Malzeme için çoklu tedarikçi kaynağı oluşturulur. Malzemelerin nerede kullanıldığına dair anlık sorgulama olanakları sağlanır. Tek adımda geliştirilen tüm modeller için malzeme kümeleri oluşturulabilir.

Teknik Föy Yönetimi

Kolay anlaşılır, güncel ve geçerli teknik föyler oluşturulur. Görüntüden model oluşturma olanağı sağlanır. Otomatik olarak teknik föy versiyon takibi yapılabilir. Güncellenen teknik föylerin dağıtımı tek adımda sağlanır. Tedarikçilerin teknik föyleri indirdiklerine dair takibat sağlanır.

Diğer Sistem  Entegrasyonları ( CAD-ERP-ADOBE )

Konfeksiyon sektöründe giderek daha fazla oranda tasarım, tedarik ve üretim süreçleri global bir şekilde gerçekleşmekte ve yönetilme ihitiyacı hissedilmektedir. Bu da iş ortakları arasında daha sıkı bir işbirliğini gerektirmektedir. PLM çözümleri bu süreçleri yönetme fonksiyonunu üstlense de örneğin ürün parçaları oluşumu için kalıp tasarım sistemleri kullanılmak ihtiyacındadır. Bu oluşumlar ürün hayat döngüsü içinde her an ortaya çıkabilmekte ve ürünle ilgili değişiklikler oluşturabilmektedir. İşte bu değişikliklerin CAD sistemleri ile PLM sistemi arasında sıkı bir entegrasyon ile yönetilmesi önem kazanmaktadır. Veri serbest ve hızlı bir şekilde akmalı, sistemler açık bir şekilde birbirleriyle konuşabilmeli, teknolojileri buna uyumlu olmalıdır. Sistemlerin birbirleriyle veri alışverişi yapamadığı durumlarda tekrar eden veriler meydana getirilebilmekte, bu da iş süreçlerinin doğru ve hızlı bir şekilde gerçekleştirilmesini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. İşte bu olumsuzlukları önlemek amacıyla sadece CAD sistemleriyle değil, diğer sistemler ile entegrasyon son derece önemli ve iyi yönetilmesi gereken bir parametredir. Belli PLM çözümleri aynı üreticilerden kaynaklı oldukları CAD ve ERP sistemleriyle hazır entegre çözümler sunmakla birlikte, özellikle farklı üreticilerin ERP-MRP sistemleriyle ortak bir çalışma sonucu başarılı entegrasyon uygulamaları sağlayabilmektedirler.

Belli PLM çözümleri Adobe Illustrator gibi yaygın kullanılan tasarım araçlarını kendi çözümleri içinde tam entegrasyon sağlanmış olarak sunarak bu araçta yapılan tüm yenileme ve değişikliklerin otomatik olarak PLM sistemi içinde izlenebilmesini sağlamakta ,böylece süreçte hata,tekrar ve gereksiz bilgi riskini azaltmaktadırlar.

Koleksiyon Planlama2511

Model geliştirme ile koleksiyon planlaması ve çeşitlenmesi yapılır, entegrasyon sağlanır. Satış sayfası ve güncelleme yönetimi sağlanır. Finansal, renk, ürün aralığı, malzeme ve tedarikçi planlaması program üzerinden yapılır.

Tedarikçi İlişkileri Yönetimi

Tüm tedarikçilere tanınan yetki çerçevesinde ürün, malzeme ve numune bilgilerini güncel ve gerçek zamanlı izleme olanağı sağlar. Zaman ve faaliyet takvimleri tedarikçilerle paylaşılır. Ürün onayı için gerçek zamanlı global işbirliği olanağı oluşturulur. Tedarikçi teklifleri için, gruplanan veya tek ürün teknik föyleri paylaşımı sağlanır. Ülke ve yükleme metodu bazında üretim maliyet senaryoları meydana getirilir. Tedarikçi skor kartları ve tartışma konuları, yorumlar izlenir.

Takvim ve Görev Yönetimi

Takım üyelerinin ortak sorumlulukları, yapılacaklar listesi ve takvimleri izlenir. İşlem gören işlerle ilgili gelişimi izleme olanağı sağlar. Kaynak ülkeye bağlı olarak farklı üretim senaryoları oluşturulabilir. Sistem, iş gelişimine bağlı olarak tedarikçileri tamamlanma süreleri hakkına uyarır.

Business Intelligence – İş Zekası – Raporlama

PLM çözümleri içinde yer alan fonksiyonlardan “ business intelligence – iş zekası “ fonksiyonu firmaların bu konudaki iş ihtiyaçları yıllar boyu izlenerek belirlenmiş ve geliştirilmiştir. Ürünler, süreçler ve işi yapan kişiler dikkate alınarak en son güncel bilgilerin karar mercilerinin parmak ucunda olmasının önemi bilinip önemli iş kararlarının alınmasını sağlamaya yönelik olarak çözüm içinde belli bir formatta sağlanmaktadır. İşletmenin tüm gücünü ve bilgi birikimini tek bir sistem altına toplama olanağı sağlamaktadır. PLM iş zekası fonksiyonu sadece PLM sistemi içindeki bilgileri bir araya toplamakla kalmamakta tüm tabloyu yansıtmak üzere ERP-MRP sistemleri veya diğer üçüncü parti sistemler ile de entegre olabilme özelliği göstermektedir.

İş zekası fonksiyonu, verileri kolay okunabilir ve izlenebilir yalın grafik formatlarda sunmakla birlikte tek tıkla direkt olarak detaylarına ulaşılabilme olanağı da sağlar. Daha fazlası tüm bu verilere masaüstü bilgisayarınızdan erişebileceğiniz gibi Iphone, Ipad ve diğer mobil cihazlarınızdan da erişebilme olanağı sunulmaktadır.

Mobil Uygulamalar

Konfeksiyon perakendecileri giderek daha çok ve hızlı bir şekilde mobilize olmaktadırlar. PLM çözümleri bu anlamda ofiste veya seyahat halinde dahi güçlü bir fonksiyonalite sunuyor. Ofiste oluşturulan bilgiler tabletler veya akıllı telefonlar aracılığıyla global bir ortamda erişilebilir kılınıyor. Örneğin, bir fabrikadaki prova seansından bilgi geçmek ihtiyacındaysanız, yorumlarınızı da ekleyerek çalışma arkadaşlarınıza mobil ortamda detayları aktarabiliyorsunuz. Teklif taleplerini hızlıca iletmek ihtiyacındaysanız, PLM çözümleri ile aynı anda birden fazla teklif talebini gönderebilirsiniz. Bir satıcı ile föy üzerinde görüşme yapmak ihtiyacındaysanız bunu PLM çözümleri ile aynı ortamda gerçek zamanlı güncel veriler üzerinden gerçekleştirebilirsiniz.

PLM Uygulamalarının Faydaları

PLM, iş ortamında maliyet kontrolü ve pazarlama için zaman da dahil olmak üzere bir çok fayda sağlar.

PLM  uygulamalarının 5 ana faydası vardır :

1-İşbirliği ortamı

2-İzlenebilirlik

3-Sayısal kütüphane yönetimi

4-Maliyet azaltımı ve ürün çevrim süresi kısaltılması

5-Stratejik tedarikçi ilişki yönetimi

1. İşbirliği ortamı

Perakendeciler, markalar, üreticiler ve tedarikçiler arasındaki işbirliği sadece ürünün yönü hakkında bilgi vermekle kalmaz aynı zamanda düzenlemelere uyum, yeşil üretim, ürün kabul edilirliği ve son olarak ta ürünün modasının geçmesine ilişkin zamanında algıyı garanti altına alır.

Ürün üzerindeki değişiklikleri hızlı bir şekilde yapabilmek tüm ilgili bilgiye zamanında ve doğru erişim sağlayan bir teknoloji olmaksızın hemen hemen imkansızdır. Sağlam ve şeffaf bir işbirliği ortamı olmayan ortamlarda şirketler rekabet güçlerini kaybeder. Rekabet edebilir durumda kalmak için düzenli bir şekilde ürün hızını, kalitesini, uyum ve fiyatını geliştirmek kritik derecede önemlidir. Bu aşamada, PLM, ürün hayat döngüsü boyunca standartların kaydedilmesi, korunması ve iletişim halinde kalınması için bir ortam sağlar.

Moda sektörü kadar ürün hayatının doğru tespit edilmesinin önemli olduğu başka bir sektör yoktur. Her ürünün bir zirve noktası vardır ki PLM uygulamaları ile maliyet yönetimi ve izlenebilirlik, kar maksimizasyonu ve ürün hayatının doğru süre tespitini sağlar.

2. İzlenebilirlik

Tüm tedarik zinciri üzerindeki izlenebilirlik, yönetimin kritik tedarikçi kabiliyetlerinin farkında olmasını sağlar ve tedarik sürecini etkilemek üzere proaktif bir şekilde hızlı ve erken ürün geliştirme kararları alınabilmesine izin verir. Tedarikçi düzeyinde izlenecek anahtar özellikler,  mevcut kapasite, yeterlilikler ve skor kartları yanı sıra sosyal, teknik ve çevresel uyumlulukları da içerir. İzlenebilirlik, istisna yönetimine dair taktiksel bilgi ve daha uzun süreli kararlar için stratejik bilgi de sağlar.

Bugünün heterojen işletme koşullarında, izlenebilirlik tipik olarak etkin bir sistem entegrasyonu ile elde edilir. PLM sistemleri, bu anlamda diğer tüm sistemlerle entegre olarak bütünsel bir izlenebilirliği sağlamaya yönelik hareket edebilir.

3. Sayısal kütüphane yönetimi

Sadece artistik özellikleri organize etmekle kalmaz; 2 ve 3 boyutlu CAD verilerinin kalite, fit ve çevrim süresinin azaltılması ve görüntü arşiv yönetimi gibi diğer insiyatifler için organizasyonunu sağlar. Konfeksiyondaki en büyük PLM işlevlerinden biri Tasarım ile Üretim ve Fit ile Üretim arasındaki organizasyonel ilişkileri sağlamaktır. Sayısal kütüphane yönetimi, sadece geçmiş verilere kolay erişimi sağlamaz, aynı zamanda geliştirme maliyetleri ve numune harcamaları üzerinde çok değerli istatistiksel izlenebilirlik de sunar.

4. Maliyet azaltımı ve ürün çevrim süresi kısaltılması

Takım üyelerinin işbirliği ve işlem verimlilikleri arttırıldığında maliyet ve çevrim süresi azaltılması sağlanır. Bir şirketin rekabet avantajı inovasyon ve müşterilerine değer iletme hızının artmasından kaynaklanır. Hızlı gelişen akımlara ve müşteri isteklerine cevap verebilmek kaçınılmazdır. Buna bağlı olarak, tüm iş ortakları arasındaki uyumlu veri yönetimi yeni ve vazgeçilmez bir iş gereksinimi olarak ortaya çıkmaktadır. Potansiyel problemleri tanımlamak ve çözmekte başarısızlık maliyet artışlarına neden olur.

Genel olarak ürün çevrim süresini azaltmak tek bir alanda yapılacak bir iş değildir. Daha ziyade, tüm ürün geliştirme süreçleri üzerinde kademeli olarak sağlanabilecektir.

5. Stratejik tedarikçi ilişki yönetimi

Ürünler kollektif bir şekilde birleştirildiği ve yerleştirildiği zaman herkes bundan fayda sağlar. Erken tedarik stratejileri ve konuya derinlemesine bakabilmek talep ve teklif sürecini hızlandırır. Farklı tedarikçilerden edinilecek teklifler seçeneklerin maksimizasyonu ile daha iyi kalite ve karlılık elde edilmesini sağlar. Moda firmaları ürünleri müşterilerin istedikleri ve ihtiyaç duydukları zamanlarda sunmak durumundadır. Bugünün pazar koşullarında PLM konseptinin uygulanmaması ve kullanılmaması neredeyse başarı ile kullanışsız kalmak arasındaki fark anlamındadır. Sonuç olarak moda tasarımcıları, koleksiyonlarının pazar ihtiyaçlarına cevap verebilmesini sağlamak üzere PLM çözümleri ile desteklenmek ihtiyacını gün be gün daha fazla hissedeceklerdir.