İstanbul Ticaret Odası (İTO), 1-4 Şubat 2015 tarihleri arasında İran’ın başkenti Tahran’da Türk Hazır Giyim ve Konfeksiyon Fuarı düzenleyecek.
Bayrampaşa Tekstilci ve Sanayici İş Adamları Derneği (BATİAD), Laleli Sanayici ve İşadamları Derneği (LASİAD), Merter Sanayici ve İşadamları Derneği (MESİAD), Osmanbey Tekstilci İşadamları Derneği (OTİAD) ve Türkiye Triko Sanayicileri Derneği’nin (TRİSAD) iş birlikleriyle, İTO tarafından düzenlenecek organizasyonun tanıtım toplantı- sı, sektör temsilcilerinin katılımıyla gerçekleştirildi. Tanıtım toplantısında konuşan İTO Başkan Yardımcısı Durmuş Topçu, yurt dışı pazarların geliş- tirilmesi, üyelere yeni iş olanakları sunulması ve ihracatın artırılmasının odanın öncelikli görevleri arasında bulunduğunu belirterek, bu amaç için en önemli araçlardan birisinin fuar organizasyonları olduğunu kaydetti. Topçu, İTO’nun Türkiye genelinde fuar düzenleme yetkisine sahip olan tek oda konumunda bulunduğunu vurgulayarak, yılda 25 civarında fuar organizasyonunu başarılı bir şekilde gerçekleştirdiklerini ifade etti.
SEKTÖRÜN POTANSİYELİ YÜKSEK
Tekstilin, hazır giyimle beraber ülkenin en önemli ihracat sektörü olduğuna işaret eden Topçu, “Sektörün istihdama olan katkısı müthiş, teknik ve beşeri altyapısı da en üst seviyede. Tek eksiği markalaşmada dahi olumlu gelişmeleri, son yıllarda hep beraber izliyoruz. Uzun yıllardır tasarımcı yetiştirme konusu üzerinde durmanın sonuçlarını da görmeye ve meyvelerini toplamaya başladık. Türkiye hazır giyim sektörü, müşterilerine her mevsim koleksiyon sunan ve koleksiyon ihraç eden bir konuma gelmiştir. Bu da ihracat rakamlarına olumlu yansımaktadır” diye konuştu. Topçu, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre 2014 Ocak Eylül döneminde 14,4 milyar dolarlık hazır giyim ihracatı yapıldığını aktararak, tekstilin en yüksek dış ticaret fazlası veren sektör konumunda olduğunu dile getirdi. Sektörün tek başına, toplam Gayrisafi Yurtiçi Hasıla’nın (GSYH) yüzde 3’ünü, imalat sanayi üretiminin yüzde 6,2’sini, imalat sanayideki toplam istihdamının yüzde 15’ini ve toplam ihracat gelirinin ise yüzde 11,3’ünü sağladığına dikkati çeken Topçu, rakamlara bakıldığında sektörün birçok potansiyeli barındırdığını söyledi.
TİCARİ İLİŞKİLER ARTIRILMALI
Topçu, fuar için İran’ı tercih etme nedenlerine de değinerek, şunları kaydetti: “Son dönemde İran’ı hep olumsuz haberlerde görmeye alışmış- tık. Özellikle İran’ın kendi nükleer programını geliştirme çabalarıyla yaşanılan gelişmeleri hepimiz biliyoruz. Ülke, Birleşmiş Milletler (BM) ve ABD tarafından birçok yaptırımla karşı karşıya kaldı. Ancak, İran Cumhurbaşkanı Hasan Ruhani’nin gelişiyle ilişkilerde yumuşama başladı, yaptırımların kaldırılacağı konuşulur hale geldi. Bu, yaptırımlar İran’dan başka en çok bizim gibi komşu ülkeleri etkilemişti. Dolayısıyla mevcut konjonktürden yararlanmamız bizim için şart. İran, ekonomik olarak büyük bir güç ve dünyanın en önemli enerji rezervlerine sahip 5 ülkeden birisi. Enerji kaynaklarına ilave olarak genç nüfusu ve artan kentleşme dinamikleriyle, İran’ı Türkiye için stratejik nitelikli ticari ortak, partner olarak görü- yoruz. Nitekim İran, ihracat rakamında en yüksek artış elde edilen ilk 10 ülke arasında yer almakta. Geçtiğimiz aralık ayında imzalanan Türkiye-İran Tercihli Ticaret Anlaşması’nın önümüzdeki yıllarda ikili ticareti artırmasını bekliyoruz.” Topçu, oda olarak tüm ilişkilerini kullanarak fuarın İran’ın tümünde tanıtımına büyük önem vereceklerini vurgulayarak, organizasyondan sonra İran’a yapılan sektör ihracatının ivme kazanacağına inandıklarını sözlerine ekledi.
SEKTÖR TEMSİLCİLERİNDEN FUARA DESTEK
LASİAD Başkanı Gıyaseddin Eyyüpkoca da uluslararası fuar yapmanın kolay olmadığını belirterek, “Özellikle söz konusu ülke İran ise bu çok daha zor ve çok daha ciddi sıkıntılarla karşı karşıya kalabilirsiniz. Ancak, biliyoruz ki İran hepimiz için çok önemli bir pazar. Bugün hepimiz tarihi bir ana tanıklık ediyoruz, çünkü İTO ilk kez bir sektöre özel fuar yapmış olacak” diye konuştu. Eyyüpkoca, son zamanlarda sektörün pazarın daralması, kar payının azalması ve müşteri hacminin düşmesinden şikayet ettiğini aktararak, bu nedenle de yeni pazarlarda yer alınması, ayağa gelen bu fırsatın kaçırılmaması gerektiğini dile getirdi. TRİSAD Başkanı Mustafa Balkuv ise Türkiye’nin ekonomi ve ticari anlayışında bu bölgenin önemli bir yer tuttuğuna işaret ederek, şunları söyledi: “Aynı medeniyet havzasında bulunan ve ortak noktaları çok fazla olan bizler, sanayicilerimizi teşvik edecek farklı imkanları da oluşturmak zorundayız. Bu fuara destek veren Laleli ve Bayrampaşa, belki de son 20 yılın en kötü sezonunu bu yıl yaşamaktadır. Bu itibarla geçmiş yıllarda bu pazarlarda önemli bir hacim yaratmış İran, doğru bir tespit olmuştur. Türk hazır giyimi bu ülkede marka konumundadır. Ülkenin bazı bölgelerinde Türkçe konuşulması, müslüman olmamız ve Türklere sempati duyulması da önemli bir avantajımızdır. 80 milyonluk İran’da genç nüfusun artmasıyla tü- ketim talebi de artmaktadır. Avrupa ve Çin’in pazardan aldığı pay yüksek olmadığı için Türkiye için cazip bir pazar konumundadır.” OTİAD Fuar Komitesi Başkanı Hikmet Ünal da sadece gelişmiş ülkelerde değil gelişmekte olan ülkelerde de pazar payının artırılması konusunda çaba gösterdiklerini kaydederek, bu doğrultuda İran’da gerçekleştirileek fuara inançlarının tam olduğunu söyledi. İran’ın, Suudi Arabistan’dan sonra bölgedeki en büyük güç olduğunu belirten Ünal, bu ülkeye yapılan ihracatın ise hak ettiği düzeyde bulunmadığını vurguladı. Ünal, Osmanbey olarak son aylarda İran’a yapılan ihracatın 4 milyon dolardan 7 milyon dolara çıktığını kaydederek, “Ancak, yapacak daha çok işimiz var” dedi.
FUAR HAKKINDA
İTO Fuarlar Koordinatörü Aysun Yılmaz, katılımcılara fuar hakkında bilgiler vererek, İran’da yaptıkları saha çalışmasını anlattı. Organizasyonun “Tehran International Exhibition Center”da yapılacağını belirten Yılmaz, fuarın yaklaşık 4-5 bin metrekarelik bir alanda yapılacağını, firmalara tahsis edilecek alanın ise 2 bin 376 metrekare olduğunu ifade etti. Yılmaz, firmalara 15 ve 15’in katı şeklinde yer tahsisi yapılacağını kaydederek, fuara 15 metrekarelik stantla katılım bedelinin 6 bin 750 avro olduğunu bildirdi. Fuarın, Ekonomi Bakanlığı tarafından desteklendiğini vurgulayan Yılmaz, İTO olarak daha önceden ayarlanmış ikili görüşme organizasyonları da düzenleyeceklerini sözlerine ekledi.