“Tasarım Ödülleri” sahiplerini buldu

Spread the love

TURQUALITY® Programı kapsamında bu yıl 3.’sü gerçekleştirilen “Design Turkey Endüstriyel Tasarım Ödülleri”, 30 Kasım 2012 tarihinde Haliç Kongre Merkezi’nde düzenlenen törenle sahiplerini buldu.

T.C. Ekonomi Bakanlığı, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve Endüstriyel Tasarımcılar Meslek Kuruluşu (ETMK) işbirliğiyle bir TURQUALITY® Programı etkinliği olarak düzenlenen “Design Turkey Endüstriyel Tasarım Ödülleri”, Haliç Kongre Merkezi’nde düzenlenen törenle verildi. Törene Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan ile Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Mehmet Büyükekşi başta olmak üzere iş ve tasarım dünyasından çok sayıda önemli isim katıldı.

TURQUALITY®’nin markalaşma çalışmalarını desteklemek için iki yılda bir düzenlenen Design Turkey Endüstriyel Tasarım Ödülleri’ne bu yıl toplam 410 başvuru gerçekleşti. Dünyaca ünlü tasarım uzmanlarının, ön elemeyi geçen 365 endüstriyel tasarımdan 90’ı ‘İyi Tasarım’, 14’ü ise “Üstün Tasarım Ödülü”ne layık görüldü. 19 Kavramsal Tasarım başvurusundan ise 2’si ödül almaya hak kazandı. Projeye en fazla katılım ise 70 tasarım ile ev mobilyası, 59 tasarım ile ev ve büro malzemeleri, 51 tasarımla da ambalaj sektöründen oldu. Ödüllere 13 farklı sektörden katılım gerçekleşti.

REKABET GÜCÜ ARTAR
Türkiye’de tasarım algısının yaygınlaştırılması ve uluslararası pazarlarda ürüne katma değer ve rekabetçi üstünlük kazandıran iyi tasarımın ödüllendirilmesi amacıyla hayata geçirilen “Design Turkey Endüstriyel Tasarım Ödülleri”, endüstriyel tasarımı Türkiye’de ilk kez sistematik olarak değerlendiren bir program. Bu program kapsamında ödüle değer bulunan tüm ürünler; projenin gücünü, “Design Turkey” logosu ile ürünlerine taşıyarak, ürünlerinin tasarım değerini ulusal ve uluslararası arenada belgeleyebilecek, sadece Türkiye’de değil, uluslararası alanda da markalaşma fırsatını yakalayabilecek.

MARKA OLMANIN SIRRI
Ödül töreninde konuşan Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, Türkiye’nin 2023 ve sonrası hedeflerine ulaşmasında olmazsa olmazın tasarım ve marka olduğunu, bu iki alanda sıçrama yapılamadığı sürece büyük ihracatçı ve büyük ekonomi olunamayacağını söyledi. Katma değerin artmasında kritik fonksiyonun tasarım ve marka olduğuna dikkat çeken Çağlayan, Türkiye’nin kilo başı ihraç fiyatının ve genel ihracatının artmasına karşılık, fiziki olarak ihracatına ağırlık verdiği ürünlerdeki gelirinin son derece zayıf olduğunu kaydetti. Dünyada marka olabilmenin sırrının Ar-Ge, inovasyon ve tasarım olduğunu belirten Çağlayan sözlerini şöyle sürdürdü: “Biz Bakanlık olarak, bütün bu alanları çok önemsiyoruz. Yatırım-üretim-ihracat değer zincirinin tüm halkalarına yönelik oluşturduğumuz teşvik sistematiğimizi, bu hassasiyetlerimizi yansıtacak şekilde kurguladık ve uyguluyoruz. Turquality bunun en iyi örneği. Ancak sadece teşvik etmek yetmiyor. Ülkemizde Ar-Ge, İnovasyon, Tasarım ve Markalaşma konularında kamuoyu oluşturmak, farkındalığı artırmak da çok önemli. Design Turkey Endüstriyel Ödülleri, tasarım konusunda farkındalık oluşturmak ve bu kültürü yaygınlaştırmak için düzenlediğimiz en önemli etkinliklerden bir tanesi. “Design Turkey Endüstriyel Tasarım Ödülleri” ile tasarımdan üretime dönüşmüş, piyasaya sürülmüş ürünleri taçlandırıyor, bu ürünleri tasarlayan tasarımcılarımızı ödüllendiriyoruz.”

“ÖNEMLİ BİR KİLOMETRE TAŞI”
Design Turkey Endüstriyel Tasarım Ödülleri’nin, Türkiye’nin 2023 yılı için belirlediği 500 milyar dolar ihracat hedefine ulaşmasında önemli bir kilometre taşı olduğunu anlatan Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Mehmet Büyükekşi, “2011 yılında 135 milyar dolar ihracat yapmıştık. 2012 yılı için de 150 milyar dolar hedef koymuştuk. Yılın ilk 10 ayında yüzde 12 ihracat artışı yakaladık. 125 milyar dolar ihracat yaptık. Son 12 aylık ihracatımız şu anda 148,5 milyar dolar oldu. Hedefe doğru emin adımlarla ilerliyoruz. İhracatımızı her geçen yıl büyütürken, yeni pazarlara giriyoruz. Daha önce ayak basmadığımız topraklara ihracat gerçekleştiriyoruz. Bunu yaparken de ihracatımızı dönüştürüyoruz.

Artık üretirken daha fazla tasarım odaklı düşünüyoruz. Tasarıma, Ar-Ge’ye daha fazla önem veriyoruz. Bunun sonucunda da katma değeri yüksek ürünlere doğru yönelmeye başladık. Tasarımı ve inovasyonu teşvik etmek, bizim Türkiye İhracatçılar Meclisi olarak en büyük önceliğimiz. Biz tüm ihracatçı sektörlerimizi tasarım yarışmaları yapmaları için teşvik ettik. Onlara cesaret verdik. Bunun sonucunda sektörlerimiz art arda tasarım yarışmaları düzenliyorlar. Bu yarışmalarda Türk gençleri tasarım dehalarını sergiliyorlar. Design Turkey de tasarım ile ilgili Türkiye’de başlatılan en kapsamlı ve profesyonel proje olarak ülkemize büyük katkıda bulunuyor” dedi.

“ÜRÜN SAYISI HER YIL ARTIYOR”
Endüstriyel Tasarımcılar Meslek Kuruluşu Başkanı Ayberk Yağız ise, Design Turkey organizasyonunun kendisinin de büyük bir tasarım ve imalat başarısı olduğunu kaydetti. Design Turkey Ödülleri’nin verilmeye başlandığı 2008 yılından beri her yıl ivmesini yükselterek başarısına başarı kattığını belirtti. Yıllık başvuru sayısındaki artış oranının yüzde 193 olduğunu söyleyen Yağız, 2010 yılında 296 olan başvuru sayısının 2012’da 410’a yükseldiğini ifade etti. Design Turkey’nin başarısının sadece katılımcı sayısında değil katılımcı ürünlerinin niteliğinde de göze çarptığını belirten ETMK Başkanı Ayberk Yağız, 2012 yılında ödül alan ürün sayısının 2012 yılında 106’ya yükseldiğine dikkat çekti.