Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Cem Negrin, Türkiye’ye hazır giyimi bırakın diyenlerin, bazı ülkelere krizden çıkış için hazır giyimi önerdiğini söyledi. Türkiye’nin katma değeri yüksek ürünlerin ihracatına odaklanması gerektiğini bildiren Dünya Bankası raporunun önemli hatalarla dolu olduğunu ifade eden Negrin, “Bize ‘çıkmalısınız’ dedikleri hazır giyimi, krizdeki Portekiz, İspanya ve İtalya için desteklenmesi gereken sektör olarak açıklamayı, iyi niyetle değerlendirmemiz mümkün değil.
Ya özensizlik ya da art niyetle rapor hazırlayan Dünya Bankası’nın raporunu pusula edip oyuna gelmeyelim” dedi. Dünya Bankası’nın bu raporun, hazır giyim ve tekstil gibi geleneksel ihracat sektörleri için olumsuz bir algı dönemine sebep olmasından endişe ettiklerini ifade eden Negrin, “Türkiye son 10 yıldır ekonomideki normalleşme ve iyileşme ile küresel rekabet şartları içinde daha yüksek katma değerli ürünlere ve sektörlere yöneliyor. Hazır giyim sektörü de üretim ve ihracatta daha yüksek katma değerli ve daha pahalı ürünlere odaklanmış durumda. Örneğin kadın bluz ve gömleğinin kilosunu 39.5 dolardan ihraç ederken, monitör ve projektörleri 27.7 dolardan, motor parçalarını 18.2 dolardan, toplu taşıma araçlarını ise 12.9 dolardan ihraç ediyoruz. Baktığımızda Türkiye’nin ihraç malları arasında, kilogramı en pahalı ürünleri hazır giyim sektörünün ihraç ettiğini görüyoruz. Ayrıca Dünya Bankası’nın saydığı sektörlerin hiçbiri hazır giyim ve moda endüstrisi kadar insan istihdam etmiyor. Konuya bu yönden de baktığımızda Dünya Bankası’nın raporunu anlamak ve iyi niyetle değerlendirmek mümkün değil” diye konuştu.
“BU ÜLKELER HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNDE TÜRKİYE’NİN RAKİBİ KONUMUNDA”
Cem Negrin, AB içinde hazır giyim üretiminin halen yoğun olarak sürdüğü Portekiz, İspanya ve İtalya gibi ülkelerde krizden çıkışın önemli bir aracı olarak ihracat ve hazır giyim ihracatının görüldüğüne işaret ederek, “Bu ülkeler hazır giyim sektöründe Türkiye’nin de rakibi konumunda. Özellikle İspanya ve Portekiz’in ihracat artışı son derece önemli ve dikkati çekici. AB’nin göbeğindeki bu ülkelerde hazır giyim üretimi ve ihracatı desteklenirken, Türkiye’de bu sektörlerdeki ihracatın eleştirilmesi bizim açımızdan anlaşılır değil” ifadelerini kullandı. Portekiz örneğinin daha yakından izlenmesi gerektiğini belirten Negrin, bu çerçevede Portekiz’de esnek emek piyasası uygulamalarının, rekabetçi enerji fiyatların teşviki, yenilenebilir enerji kullanımı destekleri, yurt dışı alacakları için ulusal karşılıklı garanti sistemi tesis edilmesi, ilave ihracat kredi hatları, KDV iadesinin 4 güne indirilmesi, kümelenme ve teknoloji transferlerinin hızlandırılması gibi destekler sağladığını vurguladı.
“Buna bağlı olarak Portekiz’de ihracat önemli bir artış gösteriyor” diyen Negrin, benzer destek uygulamalarının İspanya ve İtalya için de geçerli olduğunu dile getirdi. Avrupa Birliği içinde hazır giyim üretiminin halen yoğun olarak sürdüğü Portekiz, İspanya ve İtalya gibi ülkelerde krizden çıkışın önemli bir aracı olarak ihracat ve hazır giyim ihracatının görüldüğüne dikkat çeken Negrin, “Bu ülkeler hazır giyim sektöründe Türkiye’nin rakibi. İspanya ve Portekiz’in ihracat artışı son derece önemli ve dikkat çekici” dedi.
İHRACATIN % 18.3’Ü BU İKİ SEKTÖRDEN
Türkiye İhracatçılar Meclisi verilerine göre Türkiye, 1 Ocak-31 Mayıs 2014 tarihleri arasında toplam 63 milyar 577 milyon dolarlık ihracat yaparken bunun 7 milyar 838 milyon dolarlık kısmını hazır giyim, 3 milyar 815 milyon dolarlık kısmını da tekstil sektörü gerçekleştirdi. Bu iki sektörün ihracatının toplam ihracata oranı ise yüzde 18.32’yi buldu.