“Ülke olarak üreterek büyümeliyiz”

Spread the love

2003 yılında tekstilin merkezi Merter’de faaliyete başlayan Akbarkod, müşteri portföyünün büyük çoğunluğunu hazır giyim ve tekstil oluşturmakla birlikte gıda, ambalaj otomotiv, perakende, kimya vb birçok sektöre hizmet vermekte. Yazılım, Donanım, Sarf Malzemeler ve Teknik Destek olmak üzere dört birimden oluşan Akbarkod, tüm süreçleri titizlikle ve başarılı bir şekilde yürütüyor. Müşterilerine sunduğu yeniliklerle sektördeki konumunu her geçen gün güçlendiren Akbarkod, bugün sektörde aranan firmalar arasında yerini almış bulunuyor. Tüm dünyayı etkisi altına alan ve güncelliğini koruyan Covid-19 ve sektörün durumu ile ilgili sorularımızı Akbarkod Y.K. Başkanı CEO İsmail Ali Şahin cevaplandırdı.

Covid-19’un firmanıza ve sektöre etkileri neler oldu?

“Covid 19 virüsün firmamıza ve aynı zamanda sektörümüze zararı çok ciddi oldu. Sektör üreticileri tam sezon için ürünleri hazır ve stoklu yakalandılar. Yurtiçi ve yurtdışı uçuşların yasaklanması ile tüm ürünler elde kaldı. Aylardır müşterisiz sezon geçiriyorlar. Bizim en ciddi müşteri portföyümüzü oluşturan hazır giyimciler satış yapamadı ve halen zor günler geçirmektedir.”

Bütün dünyayı etkisi altına alan Covid-19 sürecinde devletin sunduğu destek paketlerini nasıl değerlendiriyorsunuz? Sektörel bazda önereceğiniz tedbirler var mı?

“Bu süreçte birçok devlet destekleri açıklanırken bizim gibi G-20’deki bir ülke için açıklanan destek paketi biraz zayıf kaldı. Ve kaldı ki bu destekle, kısa çalışma ödeneği ve ücretsiz izinler hariç elle tutulur bir maddi destek yapılmadı. Bu destekler ağırlıklı olarak işçiler için oldu. İşverenlere yönelik yapılan destekler ancak borç ertelemekten ve kredili borç almaktan öteye gidemedi. Bu destekler normal zamanlarda yapılması gereken destekler. Bu süreçte daha ciddi ve somut destekler yapılmalı. En büyük giderlerimiz, çalışan ücretleri ve kiralar için karşılıksız destek verilmelidir. Tekstil sektörü için kaybolan bu ve gelecek sezon için şirketler bazında hacimleri doğrultusunda kısmen hibe, kısmen de faizsiz destekler verilmeli. Kayıp sezonların karşılanması mümkün değil.”

Corona sonrası Türkiye’de ve dünyada sektörü nasıl bir gelecek bekliyor. Öngörüleriniz nelerdir? Firma olarak nasıl bir yol haritası izleyeceksiniz?

 

“Türkiye ve dünya için gelecek günler tam olarak belirsiz olmakla birlikte endişeli bir bekleyiş içinde olacağız. Kimileri eski alışkanlıklarına tekrar dönecekken, kimileri daha temkinli olacaktır. Bu da tüketimde daha temkinli günler demektir. Yani ekonomi ister istemez küçülecektir. Tekrar eski alışkanlıklarımıza dönmek belki yıllar alacaktır. İşsizlik artacak ve belirsizlik ortamı büyüyecektir. Kurulduğumuz 2003 yılından bu yana her yıl en az % 30 büyüme gösteren bir firma olmamıza rağmen biz de sanırım çoğu firmalar gibi büyümeyi durdurup, en azından varlığımızı koruma yönünde hareket edeceğiz. Bundan sonraki süreçte Akbarkod olarak işimize daha ciddi bir şekilde sarılacağız. Bu süreç, bizleri ters köşeye yatırdı. Bu hastalığın bize ve dünyaya bulaşacağı hiç hesapta yoktu. Sadece Çin’de olacak ve bize de faydası olacağı beklenirken her şey ters oldu. Stoklu girdiğimiz süreçte, stokların elimizde kalmasıyla dibi gördük. Yeni süreç bize dijitalleşmenin önemini çok ciddi gösterdi. Gerçi biz Akbarkod olarak e-ticarete yıllar önce başlamıştık. Yeni dönemde daha da güçlendireceğiz. Teknolojiye daha çok zaman ve bütçe ayıracağız. Kısaca bu süreç bize her zaman bir B planımızın olması gerektiğini öğretti. Herşey yolunda giderse çok iyi. Ama bir B plansız yola çıkmamamız gerektiğini öğrendik.”

Bundan sonraki süreçte pazarlama ve tanıtım konusunda ne tür yenilik ve değişimler bekliyorsunuz? Koronavirüs hazır giyim şirketlerinin çalışma koşullarını nasıl etkiledi?

“Bundan sonraki süreçte panik yapmadan ve umutsuzluğa kapılmadan gelişmeleri sadece güvenilir kaynaktan alarak takip etmemiz gerekmektedir. Üretim yapmadan gelişmemiz mümkün değil. Üretimin her türlüsü şarttır. Bunlar tarım da olsa, tekstil de olsa fark etmez. Ülke olarak üretmeliyiz, üretimi desteklemeliyiz. Bizler yan sanayi olarak tam sanayinin yanındayız. Birlikte güçlüyüz.”