Yurt Dışındaki “Hatalar” Markaların Geleceğine Işık Tuttu

Spread the love

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Hüseyin Doğan, Türk markaların her geçen gün dünyada daha geniş bir coğrafyaya yayıldığını vurgulayarak, “Markalarımızın yurt dışındaki tecrübelerimizden faydalanıp, stratejik hatalardan uzak duracağız. Böylece bu gün 3 bin olan yurt dışındaki mağaza sayımızı 2023’te 20 bine çıkaracağız” dedi.

 

BMD’nin, markaların uluslararası alandaki rekabet gücünü artırıp, işbirliklerini geliştirmesi amacıyla düzenlediği “Yurtdışı Açılımı Toplantılarının” ilki İstanbul’da yapıldı. Hüseyin Doğan açılışta yaptığı konuşmada BMD olarak “markalı ekonomiyi” ülke gündemine taşıdıklarını belirterek, yüksek katma değer ile Türkiye’nin zenginleşmesine katkı sunduklarını ifade etti. Türk markaları olarak sürekli daha uzaklara gittiklerinin altını çizen Doğan,şöyle devam etti: “Artık tüm dünya bizim için oyun alanı. Sadece yakın çevremizi değil, Amerika’dan Uzakdoğu’ya kadar olan coğrafyada tüm ülkeleri Türk markaları açısından hedef pazarlar olarak kabul ediyoruz. Bir başka deyişle, yeni hedefimiz Birleşmiş Milletler’e üye 193 ülkede en az bir Türk markasının mağaza açmasını sağlamak. BMD, bu hedefine ulaşmak üzere, rekabetçi bir dünyada markalarımızın avantajlı konumda olmalarını sağlayacak etkinliklerle, üye firmalarımıza yol gösterici oluyor. Bugün dünyada daha fazla söz sahibiyiz. Stratejik hatalardan uzak durmak için birbirimizin hatalarından, tecrübelerinden ders çıkarmak zorundayız. Bir markamızın herhangi bir ülkedeki başarısı, bir diğer markanın da başarısı anlamına geliyor. BMD üyesi markalarımızın yurtdışında sahip olduğu 3 bine yakın mağazayı, markalı ekonomiye dönüşüm sonucunda, 2023 yılında 20 bine çıkarabileceğimize inanıyoruz.” Toplantıya katılan marka patronları ve profesyonel yöneticiler, her biri hayat dersi niteliğindeki şu ilginç tecrübelerini paylaştılar.

Sami Kariyo- Penti Yönetim Kurulu Başkanı: Skin color yazdık Afrikalıyı kızdırdık

“Çorap sektöründe en yaygın renk “ten” rengidir. Ten rengine İngilizce “skin color” yazarız. Amerika’ki mağazaya gönderdiğimiz çorapların ambalajına da bu ifadeye yer verdik. Ancak mağazaya gelen Afrikalı ABD vatandaşı “benim ten rengim bu değil” diyerek kızgınlığını dile getirdi. O günden sonra “skin color” ifadesini ambalajlarımızdan kaldırıp “kum rengi vb şeyler yazdık.”

Onur Ergür Ziylan Yurtdışı Pazarlar Direktörü: Çinlinin cenazesinde mahcup oldum

“Çin’de 1 yıl kaldım. Bu dönemde vefat eden bir Çinli’nin cenaze törenine katılmak için siyah renk takım elbise giyip tören alanına gittim. Baktım herkes bembeyaz giyinmiş. Çok mahcup oldum. Meğerse Çin’de matem rengi beyazmış. Bir başka zaman diliminde ise Japonya’da bir cenaze merasimine katılmak için yanıma siyah, beyaz ve gri renk takım elbise alıp uçağa bindim. Japonya’daki cenaze alanında baktım ki herkes kırmızı giyinmiş. Oradaki matem rengi de kırmızıymış. Sonuç olarak ülkelerin kültürlerini daha yakından tanımak, bilmediğimizi sormak gerektiğini anladım.”

Hüseyin Doğan Ramsey İcra Kurulu Başkanı: Türk markalarla AVM Rusya’da tutmadı

“TOBB öncülüğünde Rusya’da açılan bir AVM’ye Türk markalarıyla birlikte mağaza açtık. Sadece Türk markalarından oluşan bir AVM Ruslar için heyecan oluşturmuştur. Bir süre sonra kapattık. Sadece Türk markalarından oluşan bir AVM fikrinin doğru olmadığını gördük.”

Ahmet Çoşkun Süvari Yönetim Kurulu Başkanı: İran’da mağaza açtık 3-4 yılda kapattık

“12 yıl önce İran’a direkt giriş yaptık. İran pazarı için serbest ticaret bölgesi özelliklerine sahip Kiş adasında yüzde 100 sermayeli bir şirket kurduk. 2 mağaza açtık ama buradan İran’ın içine giremedik. İlk başta hiç kimseye sormadan ve mevzuatlarına tam hakim olmadan girdiğimiz bu pazardan 3-4 yıl sonra mağazalarımızı kapatıp ayrılmak zorunda kaldık.”

Serdar Sunay / Boyner Murahhas Azası: Her ülkenin bakış açısı başkadır

“Kuzey ülkelerinde hızlı servis önemliyken, Arap ülkelerine gittiğinizde sunacağınız hızlı servis, olumsuz algılanabiliyor. Hatta servis olarak görülmüyor. Ülkelerin iş ve kültürel yapılarına dikkat etmemiz gerekiyor. Sabırlı olmamız ve uzun vadeli bakabilmemiz lazım. Mısır’daki mağazamız Türkiye’deki en büyük mağazamızdan da büyük. Yeni pazarlara gererken potansiyelleri, birkaç yıl çok daha sonrası doğru hesap etmek durumundayız.”

Ecem Özcan / Kemal Tanca: Yunanistan’da personel bulamadık

“Yunanistan’da açacağımız 2 mağaza için ilanlar verdik. Sadece bir başvuru geldi. O da iş görüşmesi yapmak için gelmiyor, beni yanına çağırıyordu. Bunun üzerine İzmir’deki lavanten vatandaşlarla görüştük. İzmir, Adana ve Gaziantep’ten bir kadro ile mağazalarımızı açabildik.”

Özgür Yalta: Işık doğudan yükselecek

Toplantıda “Rotamız Yurtdışı Pazarlar. Ne Kadar Hazırız? Nasıl Hazırlanacağız?” konulu bir sunum yapan Deloitte Türkiye Ortağı ve Turquality Program Direktörü Özgür Yalta ise 7 yıl içinde Asya Pasifik bölgesinde orta gelire sahip 800 milyon yeni bir nüfusun oluşacağına dikkat çekti. “Işık Doğu’dan Yükselecek” diyen Yalta, Türk markalarının bu bölgede yoğunlaşması gerektiğini aktardı. Toplantıda ayrıca Jones Lang Lasalle Ülke Başkanı Avi Alkaş ile Darin Group Başkanı Malashene B. Sheni “Irak’ta Markaları Bekleyen Fırsatlar Ve Riskleri” anlattılar.